Annons

Google Shopping kan vara en julklapp till E-handlare

Google Shopping kan vara en julklapp till E-handlare

2013-11-27 11:57

Den 8:e november aktiverade Google sitt annonsformat Google Shopping i Sverige. Den bakomliggande shopping-tjänsten är ännu inte aktiv i Sverige, men de bildbaserade och innehållsrika annonserna som tillhör tjänsten är dock i full sving i svenska sökresultat. Nu uppmanar e-handlare och plattformsleverantörer till att gräva ner sig i Googles Merchant Center, där man kan skapa dessa nya annonser.

Diskussionerna kring Google Shopping går varma i vårt forum där flera försöker lista ut bästa sätt att exponera sina produkter via Googles nya annonsformat.

E-handlaren och sökmotoroptimeraren Anders Karlsson har även bloggat om hur det är dags för e-handlare att vakna kring denna nya tjänst. Även om alla är medvetna om att Google nu försöker mjölka mer pengar ur sin söktjänst finns det samtidigt en möjlighet för många e-handlare att exponera sina produkter attraktivt inför julhandeln.

Anders var snabbt på sin plattformsleverantör, Wikinggruppen, för att att de skulle bygga en modul till Google Shopping. Något de ska ha slängt ihop på en vecka. Och Anders försöker nu optimera sina Google Shopping-annonser som sägs vara mycket billiga i dagsläget:

- Fördelarna just nu är många, det är låg konkurrens vilket gör att klickpriserna jämfört med vanliga AdWordsannonsering är mycket lägre, i mitt fall upp till 85% lägre på vissa produkter med hög konkurrens i vanliga AdWords, berättar Anders Karlsson.

Plattform bjuder på feeden

En annan som uppmanar till att ta till sig Google Shopping och bekanta sig med Merchant Center är plattformen Kodmyran. Kodmyran som drivs av e-handlaren Katrin Lundgren har sedan länge satsat på merförsäljning och integration med andra kanaler. De säger sig nu vara redo för Google Shopping.

- Att synas på Google är otroligt viktigt för e-handlare och Google Shopping är något vi tror kan öka försäljningen för våra kunder. I sann juleanda har vi därför valt att ge bort shoppingfeeden gratis till alla våra kunder. På så sätt får de chans att prova kanalen så snabbt som möjligt medan den är ny och vår förhoppning är att de även på så sätt ska hinna ta del en större bit av julhandelskakan, säger Katrin Lundgren VD på Kodmyran.

De flesta verkar vara eniga om att man bör kolla in Google Merchant Center inför julhandeln och koppla in sin lista med produkter i tjänsten och börja experimentera med de nya annonserna. Mer information finner ni i Anders blogginlägg och i vårt forum.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Fractronics
2013-11-27 12:12

Jag var snabbt igång och fick upp mina produkter och annonserna godkänndes och började visas samt generera klick. Ändrade dock sedan en liten detalj i "Promotion" texten vilket gjorde att annonsen stoppades och hamnade "Under review". Inget knepigt med det men nu har det gått 1 vecka utan att den blivit godkännd.

Kanske kan vara värt att tänka på att inte ändra någonting nu under julhandeln om man har annonser uppe och snurrar då godkännandet av annonser verkar gå långsamt just nu.

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta