Google ändrar länkfärgen och Internet flippar ut

Användarna är inte glada över ett svart sökresultat.

Google testar hela tiden nya färger och kosmetiska ändringar på sina tjänster. Precis som Amazon alltid sägs ha hundratals olika tester uppe samtidigt som får fajtas om vilket som konverterar bäst. Där vinnaren sedan får stanna kvar och nya tester får utmana den gamla vinnaren.

Det är en evig kamp där estetiskt tilltalande design inte får något stort utrymme. Vilket kan förklara varför Amazons sida ser ut som den gör.

Annons

Googles kassako är som vi vet annonsering och de tio blå länkarna, det vill säga deras sökresultatsida.

De blåa länkarna är just nu svarta för en hel del människor och kritiken har inte låtit vänta på sig. Folk har minst sagt flippat ut av att fått möta en sökresultatsida med helt svarta länkar. Vissa har dock kallat det stilrent.

Stora pengar i rätt färg

Men kritikerna har en poäng och det är att man med de svarta länkarna inte kunnat se vilka länkar man besökt tidigare. En minst sagt sämre utveckling än de vanliga blåa som blir lila efter att man besökt sidan.

Google är kända för att sätta ingenjörer före designers och tester före gissningar. De har tidigare testat flera olika nyanser av just blått på länkarna. Den bästa nyansen sägs ha resulterat i 200 miljoner dollar i extra intäkter för sökjätten.

Med stora pengar i slutet av A/B-testerna så är det förstås inte konstigt att Google även testar andra färger, som när man nu ganska brett ser vad användarna tycker om svart.

- Vi kör alltid många småskaliga experiment med utformningen av resultatsidan. Vi är inte helt säkra på att svart är det nya blå, är Googles officiella kommentar på det nya testet.

Annons