Annons

Google belönar sidor med SSL-certifikat och HTTPS

Google belönar sidor med SSL-certifikat och HTTPS

2014-08-13 12:10

För några dagar sedan meddelade Google att de kommer ge en liten belöning till de som satsar på HTTPS och en säker överföring mellan sajten och dess användare.

Google har sedan en tid tillbaka diskuterat HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) och att de gärna vill se det införas över hela webben. En vision som delas av Googles sökguru Matt Cutts.

Nu har Google satt sin plan i verket och meddelar att sidor med krypterade överföringar, HTTPS med SSL-certifikat, kommer att få ett lyft i sökresultaten. Google är dock tydliga med att en säkrad sajt bidrar mycket lite till rankingen.

– Just nu är det en mycket liten del av rankingen - som påverkar mindre än 1 procent av globala sökningar, och som har lägre inverkan än exempelvis högkvalitativt innehåll, skriver Google.

Sökjätten flaggar dock för att påverkan på sökresultaten kan bli större i framtiden. Google vill nämligen få alla att byta till HTTPS för användarnas säkerhet. De har även släppt en guide för att göra en migrering ifrån HTTP till HTTPS utan att straffas i sökresultaten.

Måste man skaffa certifikat?

Måste man nu hoppa på HTTPS som e-handlare? Svaret enligt de flesta experter är nej. Påverkan i dagsläget skall vara mycket liten och det finns förmodligen en hel del annat som är bättre att lägga tiden på för att förbättra sin ranking.

Det kräver en del arbete att gå över till HTTPS och ett certifikat är inte gratis utan måste köpas av en certifikatufärdare.

Samtidigt finns det förstås fördelar med att säkra anslutningen mellan sina användare och webbplatsen. Att göra det bara för att Google säger det är dock kanske inte det bästa. Men det skall alltså noteras att sökjätten älskar HTTPS och tar nu ett litet steg för att utöka dess användning.

Frågan är hur hårt de kan trycka på HTTPS utan att det påverkar resultatet negativt. Att sajten har https:// framför sig är förstås ingen garanti för att innehållet är bättre än på en osäkrad sida. Deras initiala tester med att belöna HTTPS skall dock ha givit ett positivt resultat och därmed rullar man nu ut det på bred front.

 

Källa: Google, SEL

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

mickerehn
2014-08-13 15:15

Finns mer att läsa om detta här: https://www.soekmotoroptimering.se/artikel/https

Annons
Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Syntetiskt eller äkta hår? Välj själv.

Annons
Annons
Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Smart att satsa på upphämtning i butik, enligt nya siffror.

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Post- och telestyrelsen har fått in ovanligt många klagomål om försvunnen post i sommar.

2
Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

Helgläsning: Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

E-handelstrenden är ett faktum: "Ute är det nya inne".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Zalando tar över - satsar på

Zalando tar över - satsar på "aggressiva" ledtider

Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior berättar i en exklusiv intervju om företagets planer för Sverige.

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Soft Goats marknadsföring uppskattades inte av alla.

1
En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

Kavats kapacitet ökar med 66 procent.

Annons
Annons
Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem