Annons

Google belönar sidor med SSL-certifikat och HTTPS

Google belönar sidor med SSL-certifikat och HTTPS

2014-08-13 12:10

För några dagar sedan meddelade Google att de kommer ge en liten belöning till de som satsar på HTTPS och en säker överföring mellan sajten och dess användare.

Google har sedan en tid tillbaka diskuterat HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) och att de gärna vill se det införas över hela webben. En vision som delas av Googles sökguru Matt Cutts.

Nu har Google satt sin plan i verket och meddelar att sidor med krypterade överföringar, HTTPS med SSL-certifikat, kommer att få ett lyft i sökresultaten. Google är dock tydliga med att en säkrad sajt bidrar mycket lite till rankingen.

– Just nu är det en mycket liten del av rankingen - som påverkar mindre än 1 procent av globala sökningar, och som har lägre inverkan än exempelvis högkvalitativt innehåll, skriver Google.

Sökjätten flaggar dock för att påverkan på sökresultaten kan bli större i framtiden. Google vill nämligen få alla att byta till HTTPS för användarnas säkerhet. De har även släppt en guide för att göra en migrering ifrån HTTP till HTTPS utan att straffas i sökresultaten.

Måste man skaffa certifikat?

Måste man nu hoppa på HTTPS som e-handlare? Svaret enligt de flesta experter är nej. Påverkan i dagsläget skall vara mycket liten och det finns förmodligen en hel del annat som är bättre att lägga tiden på för att förbättra sin ranking.

Det kräver en del arbete att gå över till HTTPS och ett certifikat är inte gratis utan måste köpas av en certifikatufärdare.

Samtidigt finns det förstås fördelar med att säkra anslutningen mellan sina användare och webbplatsen. Att göra det bara för att Google säger det är dock kanske inte det bästa. Men det skall alltså noteras att sökjätten älskar HTTPS och tar nu ett litet steg för att utöka dess användning.

Frågan är hur hårt de kan trycka på HTTPS utan att det påverkar resultatet negativt. Att sajten har https:// framför sig är förstås ingen garanti för att innehållet är bättre än på en osäkrad sida. Deras initiala tester med att belöna HTTPS skall dock ha givit ett positivt resultat och därmed rullar man nu ut det på bred front.

 

Källa: Google, SEL

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

mickerehn
2014-08-13 15:15

Finns mer att läsa om detta här: https://www.soekmotoroptimering.se/artikel/https

Annons
En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

Annons
Annons
PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

Ska "på ett pedagogiskt sätt förskjuta fokus från kvinnors utseende".

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

"De är den ideala förebilden för en ny generation företagare".

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Eget varumärke på gång.

Annons
Annons
Sålde

Sålde "slampig häxdräkt" för barn - möttes av kritikstorm

"En dålig översättning från spanska".

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för <nobr>e-handeln</nobr>

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för e-handeln

E-handelstrafiken ökade med mer än 50 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem