Annons

Google dementerar rykten om egna butiker

Google dementerar rykten om egna butiker

2013-02-27 09:37

De ihärdiga rykten om att Google står i startgroparna för att öppna egna butiker verkar vara falska. I alla fall om man ska lita på Google själv. I dagarna kommenterade Andy Rubin, chef för Google Mobile, det hela med att företaget inte har något behov av fysiska butiker.

De ”extremt pålitliga källorna” verkar inte ha varit så värst pålitliga i alla fall. För ett par veckor sedan ryktades det om att Google var på väg att öppna ett antal fysiska butiker runt om i USA. Enligt 9to5google.com som hade fått ta del av uppgifterna skulle butikerna öppna lagom till att årets julhandeln drog igång.

Men nu går Google själva ut och dementerar uppgifterna. Enligt Andy Rubin, chef för mobilenheten hos Google, har man inga som helst planer på att öppna upp några fysiska butiker för sina produkter.
– För några år sedan behövde konsumenten röra vid, och känna på produkterna. Men i dag kan de ofta få den informationen de behöver för att ta ett beslut genom att prata med vänner och läsa recensioner, säger Rubin.

Hårdvaran fortfarande i sin linda

Att kunna visa upp nuvarande och kommande produkter var enligt de rykten som florerat, den stora anledningen till att Google skulle öppna egna butiker. Men det ska man alltså inte alls känna något behov av i dagsläget.

Enligt Andy Rubin är Googles hårdvara ännu i sin linda, men hur det kan tänklas bli i framtiden vill han inte sia om.
– När det gäller Nexus, tror jag inte att programmet har kommit tillräckligt långt längs vägen för att det ska vara nödvändigt att ha de produkterna i en butik.

 
Källa: AllThingsD

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Riksbanken om krisen:

Riksbanken om krisen: "Vi har inget mål för kursen"

Ingen ljusning för handeln.

Annons
Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Annons
Annons
Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta