Google expanderar och förenklar shoppingtjänsten

Google verkar ha händerna fulla med sin shoppingtjänst Google Shopping Express just nu. Förutom att man idag lägger till ett gäng nya städer och återförsäljare, passar man samtidigt på att förenkla sitt namn och uppdatera logotypen.

För ungefär ett år sedan rullade Google på allvar ut sin tjänst Google Shopping Express. Först ut att ta del av den nya tjänsten, som erbjuder leverans samma dag från anslutna återförsäljare, var boende i San Francisco, Peninsula och San Jose.

Sedan dess har Google utökat med nya områden som västra Los Angeles och Manhattan, New York samt norra Kalifornien. Nu är det dags igen.

Annons

– Från och med idag expanderar vi till tre nya städer, Chicago, Boston och Washington. Totalt har nu mer än 7 miljoner människor tillgång till vår service som erbjuder leverans samma dag, och i norra Kalifornien kan nästan 12 miljoner använda tjänsten för leverans dagen efter, säger Brian Elliot, Head of Partnerships, Google Shopping.

En skvätt färg

Men det är inte bara nya städer som Google lagt sig till med, utan även ett gäng återförsäljare. De senaste månaderna ska 16 nya handlare ha tillkommit. Både nationella varumärken som 1-800-Flowers, Barnes & Noble, Nine West och PetSmart samt lokala och regionala handlare. Kunder i San Francisco som är över 21 år kan nu också beställa alkohol.

Precis som tidigare kan nya kunder testa tjänsten gratis i tre månader men sedan kostar det 95 dollar per år, eller 10 dollar i månaden för att använda sig av tjänsten. Vill man inte bli medlem kan man välja att betala per leverans, 4,99 dollar. Samtidigt har man putsat lite på fasaden.

– Vi har också märkt att människor hänvisar till oss som Google Express, och vi älskar det. Så från och med idag har vi förenklat vårt namn. Dessutom har vi lagt till en skvätt färg till vårt fallskärm, säger Brian Elliot.

Källa: Press

Annons