Annons

Google inför stöd för produktbetyg i Europa

Google inför stöd för produktbetyg i Europa

2015-03-26 14:35

Googles annonsformat Product Listing Ads är en del av sökjättens stora satsning på e-handel. Under förra året infördes stöd för produktbetyg direkt i sökresultatet för dessa annonser i USA. Nu kommer de fem stjärnorna även att synas på vissa håll i Europa.

I slutet av 2013 lanserades Google Shopping i Sverige, ett annonsformat som funnits i ett antal länder i flera år. En del av denna shoppingtjänst är Googles Product Listing Ads, och under 2014 lade man till produktbetyg till de annonserna i USA för att guida konsumenterna inför sina sök och köp.

Nu kommer dessa produktbetyg även att synas i Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Produktbetygen visas i form av stjärnor, samt en siffra som visar antalet recensioner, och kommer att baseras på en produkts data hämtat ifrån flera olika källor. Som exempelvis e-handlare, tredjepartsföretag och redaktionella sajter godkända av Google.

Annons
Annons

Ökad klickfrekvens

Enligt Google hjälper produktbetyg konsumenter att ta bättre köpbeslut innan de klickar, något som även driver mer kvalificerad trafik till återförsäljarna. Sedan USA-lanseringen i juli 2014 har man sett den genomsnittliga klickfrekvensen öka med fem procent på produkter som har betygsatts.

– Kunder letar efter produktvalidering genom recensioner och betyg. Att tillhandahålla denna information är värdefullt för våra kunder och ger Home Depot en konkurrensfördel på Google, säger Dave Abbott, vd för Home Depots onlinemarknadsföring.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta