Annons

Google inför stöd för produktbetyg i Europa

Google inför stöd för produktbetyg i Europa

2015-03-26 14:35

Googles annonsformat Product Listing Ads är en del av sökjättens stora satsning på e-handel. Under förra året infördes stöd för produktbetyg direkt i sökresultatet för dessa annonser i USA. Nu kommer de fem stjärnorna även att synas på vissa håll i Europa.

I slutet av 2013 lanserades Google Shopping i Sverige, ett annonsformat som funnits i ett antal länder i flera år. En del av denna shoppingtjänst är Googles Product Listing Ads, och under 2014 lade man till produktbetyg till de annonserna i USA för att guida konsumenterna inför sina sök och köp.

Nu kommer dessa produktbetyg även att synas i Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Produktbetygen visas i form av stjärnor, samt en siffra som visar antalet recensioner, och kommer att baseras på en produkts data hämtat ifrån flera olika källor. Som exempelvis e-handlare, tredjepartsföretag och redaktionella sajter godkända av Google.

Annons
Annons

Ökad klickfrekvens

Enligt Google hjälper produktbetyg konsumenter att ta bättre köpbeslut innan de klickar, något som även driver mer kvalificerad trafik till återförsäljarna. Sedan USA-lanseringen i juli 2014 har man sett den genomsnittliga klickfrekvensen öka med fem procent på produkter som har betygsatts.

– Kunder letar efter produktvalidering genom recensioner och betyg. Att tillhandahålla denna information är värdefullt för våra kunder och ger Home Depot en konkurrensfördel på Google, säger Dave Abbott, vd för Home Depots onlinemarknadsföring.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta