Annons

Google inför stöd för produktbetyg i Europa

Google inför stöd för produktbetyg i Europa

2015-03-26 14:35

Googles annonsformat Product Listing Ads är en del av sökjättens stora satsning på e-handel. Under förra året infördes stöd för produktbetyg direkt i sökresultatet för dessa annonser i USA. Nu kommer de fem stjärnorna även att synas på vissa håll i Europa.

I slutet av 2013 lanserades Google Shopping i Sverige, ett annonsformat som funnits i ett antal länder i flera år. En del av denna shoppingtjänst är Googles Product Listing Ads, och under 2014 lade man till produktbetyg till de annonserna i USA för att guida konsumenterna inför sina sök och köp.

Nu kommer dessa produktbetyg även att synas i Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Produktbetygen visas i form av stjärnor, samt en siffra som visar antalet recensioner, och kommer att baseras på en produkts data hämtat ifrån flera olika källor. Som exempelvis e-handlare, tredjepartsföretag och redaktionella sajter godkända av Google.

Annons
Annons

Ökad klickfrekvens

Enligt Google hjälper produktbetyg konsumenter att ta bättre köpbeslut innan de klickar, något som även driver mer kvalificerad trafik till återförsäljarna. Sedan USA-lanseringen i juli 2014 har man sett den genomsnittliga klickfrekvensen öka med fem procent på produkter som har betygsatts.

– Kunder letar efter produktvalidering genom recensioner och betyg. Att tillhandahålla denna information är värdefullt för våra kunder och ger Home Depot en konkurrensfördel på Google, säger Dave Abbott, vd för Home Depots onlinemarknadsföring.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta