Google jobbar på en ny marknadsplats för tjänster

Google verkar vara på väg att utöka sina moln- och e-handelstjänster. Enligt rykten arbetar sökjätten just nu med att ta fram en marknadsplats där användare kan sälja sin kompetens via live-video till potentiella köpare.

Enligt olika källor håller Google just nu på att utveckla en ny e-marknadsplats som gör det möjligt att köpa och sälja tjänster över nätet. Den nya tjänsten som går under namnet, Google Helpouts, låter användare med särskilda färdigheter sälja sin kompetens via live-video till bättre behövande.

Enligt de rykten som florerar just nu rör det sig främst om kategorier som datorer, utbildning, mat, hälsa, fritidsintressen och olika former av reparationer. Det verkar också vara möjligt att erbjuda sina tjänster för att instruera hela klasser eller enstaka köpare.

Annons

Den nya tjänsten ska vara en vidareutveckling av, Google Hangouts, en gratistjänst som gör det möjligt för både enskilda personer och grupper på upp till tio personer att videochatta. Tjänsten påminner mycket om de som Skype, FaceTime och Facebook erbjuder men Google Hangouts fokus ska främst ligga på gruppinteraktion och använder sofistikerad teknik för att sömlöst växla till den person som har ordet.

Betygsätta säljare

Tanken med Google Helpouts är att konkurrera med liknande tjänster som TaskRabbit, och man har tack vare sin användarbas och befintlig teknik inom videosamtal och elektroniska betalningstjänster, alla möjligheter för att få en sådan marknadsplats att lyfta.

Google planerar även att, precis som eBay, göra det möjligt att sätta betyg på de tjänster och säljare som finns på marknadsplatsen. Enligt olika uppgifter ska Google just nu testa tjänsten internt och en lansering skulle kunna ske inom en månad. Google själva är däremot förtegna om de rykten som florerar.

– Vi experimenterar ständigt med nya funktioner för att förbättra människors online-upplevelser. Vi har dock inte några särskilda uppdateringar att dela med oss av just nu, säger en representant för Google.

Källa: TechCrunch

Annons