Annons

Google lanserar leverans samma dag i San Francisco

Google lanserar leverans samma dag i San Francisco

2013-04-03 08:16

Sökjätten Google gör nu allvar av sina planer på att erbjuda leverans samma dag. I dagarna har man börjat testa sin nya tjänst, Google Shopping Express, i San Francisco i samarbete med ett antal återförsäljare.

Vi har tidigare spekulerat i att Google varit sugna på att ge sig in i kampen om snabba leveranser och att de jobbat på en tjänst som de kallar för Google Shopping Express. Nu visar det sig att ryktena som florerat stämmer.

I San Francisco Bay Area har sökmotorjätten nu börjat testa sin nya tjänst som får ses som en direkt rival till Amazons Prime-tjänst. I samarbete med Target, Walgreens, Staples, American Eagle, och Toys"R"Us, samt ett antal lokala caféer och fristånde butiker, kommer Google att erbjuda sex månaders obegränsade och kostnadsfria leveranser samma dag.

Till en början gäller det dock endast en lyckligt utvald skara som anmäler sig för att testa tjänsten. Även företag som är intresserade av att delta kan anmäla sitt intresse.

Billigare än Amazon

Googles Shopping Express kommer att indexera de produkter som finns tillgängliga från de deltagande återförsäljarna och allt går sedan att köpa via Googles egen sajt. Köparen har möjlighet att bestämma när han eller hon vill ha sin leverans och en av Googles utvalda distributörer tar sen hand om resten.

Hur mycket tjänsten kommer att kosta när testperioden väl är över är ännu oklart. Men många tippar på att Google kommer att lägga sig runt 10 dollar lägre i pris än Amazons Prime-tjänst. Något som betyder att den kommer att kosta 69 dollar per år att använda.

För närvarande är tjänsten endast tillgänglig i San Francisco men Google säger att efter hand som man klurar ut hur ”det hela fungerar”, så kommer man att testa i ytterligare områden.


Källa: The Verge

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta