Annons

Google lanserar leverans samma dag i San Francisco

Google lanserar leverans samma dag i San Francisco

2013-04-03 08:16

Sökjätten Google gör nu allvar av sina planer på att erbjuda leverans samma dag. I dagarna har man börjat testa sin nya tjänst, Google Shopping Express, i San Francisco i samarbete med ett antal återförsäljare.

Vi har tidigare spekulerat i att Google varit sugna på att ge sig in i kampen om snabba leveranser och att de jobbat på en tjänst som de kallar för Google Shopping Express. Nu visar det sig att ryktena som florerat stämmer.

I San Francisco Bay Area har sökmotorjätten nu börjat testa sin nya tjänst som får ses som en direkt rival till Amazons Prime-tjänst. I samarbete med Target, Walgreens, Staples, American Eagle, och Toys"R"Us, samt ett antal lokala caféer och fristånde butiker, kommer Google att erbjuda sex månaders obegränsade och kostnadsfria leveranser samma dag.

Till en början gäller det dock endast en lyckligt utvald skara som anmäler sig för att testa tjänsten. Även företag som är intresserade av att delta kan anmäla sitt intresse.

Billigare än Amazon

Googles Shopping Express kommer att indexera de produkter som finns tillgängliga från de deltagande återförsäljarna och allt går sedan att köpa via Googles egen sajt. Köparen har möjlighet att bestämma när han eller hon vill ha sin leverans och en av Googles utvalda distributörer tar sen hand om resten.

Hur mycket tjänsten kommer att kosta när testperioden väl är över är ännu oklart. Men många tippar på att Google kommer att lägga sig runt 10 dollar lägre i pris än Amazons Prime-tjänst. Något som betyder att den kommer att kosta 69 dollar per år att använda.

För närvarande är tjänsten endast tillgänglig i San Francisco men Google säger att efter hand som man klurar ut hur ”det hela fungerar”, så kommer man att testa i ytterligare områden.


Källa: The Verge

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta