Annons

Google låter användarna stoppa e-handlarnas annonser

Google låter användarna stoppa e-handlarnas annonser

2018-01-26 15:00

Slutet för efterhängsna nätannonser?

Sökjätten Google meddelar nu att de ger användarna mycket mer kontroll över de annonser som visas på Internet. Google har länge haft en funktion kallad “Mute This Ad” som tilltåter användarna att “stänga en annons”, även om den kan återkomma igen senare.

Tog bort 1 miljon annonser

Nu utökas kraften i den funktionen och en användare som stänger en annons får nu ändringen genomförd på alla sina enheter, till exempel dator, mobil eller surfplatta. Google kommer även att låta folk styra över annonserna på fler ställen än tidigare. Fler annonser kommer helt enkelt att gå att “stänga”.

- Miljoner människor använder “Mute This Ad” varje dag, och under 2017 fick vi in mer än 5 miljarder svar som berättade för oss att annonser som stängs inte är relevanta. Vi tog med oss den feedbacken genom att ta bort 1 miljoner annonser från vårt annonsnätverk baserat på kommentarerna, skriver Google på sin blogg.

Mer intressant är dock att Google nu också lanserar en funktion som låter användarna ta bort remarketing-annonser, eller reminder ads som de kallas hos Google. Det handlar helt enkelt om de annonser som en e-handlare kan använda för att följa efter en potentiell kund, som till exempel lagt något i varukorgen men sedan inte slutfört sitt köp.

LÄS ÄVEN: Kunderna blir allt mer fientliga mot retargeting-reklam

Annons
Annons

Webbsidor och appar till en början

Nu kan användarna även stänga av dessa annonser som då kommer att sluta följa efter användaren. Till en början ska funktionen finnas i appar och på hemsidor, men Google planerar att rulla ut den inom kort också i sökresultatet, på YouTube och i Gmail.

Användarna kommer i sina Google-inställningar även att kunna se vilka företag som riktar annonser mot dem och stänga av dem en efter en, om de så önskar.


Den nya inställningssidan

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta