Annons

Google låter användarna stoppa e-handlarnas annonser

Google låter användarna stoppa e-handlarnas annonser

2018-01-26 15:00

Slutet för efterhängsna nätannonser?

Sökjätten Google meddelar nu att de ger användarna mycket mer kontroll över de annonser som visas på Internet. Google har länge haft en funktion kallad “Mute This Ad” som tilltåter användarna att “stänga en annons”, även om den kan återkomma igen senare.

Tog bort 1 miljon annonser

Nu utökas kraften i den funktionen och en användare som stänger en annons får nu ändringen genomförd på alla sina enheter, till exempel dator, mobil eller surfplatta. Google kommer även att låta folk styra över annonserna på fler ställen än tidigare. Fler annonser kommer helt enkelt att gå att “stänga”.

- Miljoner människor använder “Mute This Ad” varje dag, och under 2017 fick vi in mer än 5 miljarder svar som berättade för oss att annonser som stängs inte är relevanta. Vi tog med oss den feedbacken genom att ta bort 1 miljoner annonser från vårt annonsnätverk baserat på kommentarerna, skriver Google på sin blogg.

Mer intressant är dock att Google nu också lanserar en funktion som låter användarna ta bort remarketing-annonser, eller reminder ads som de kallas hos Google. Det handlar helt enkelt om de annonser som en e-handlare kan använda för att följa efter en potentiell kund, som till exempel lagt något i varukorgen men sedan inte slutfört sitt köp.

LÄS ÄVEN: Kunderna blir allt mer fientliga mot retargeting-reklam

Annons
Annons

Webbsidor och appar till en början

Nu kan användarna även stänga av dessa annonser som då kommer att sluta följa efter användaren. Till en början ska funktionen finnas i appar och på hemsidor, men Google planerar att rulla ut den inom kort också i sökresultatet, på YouTube och i Gmail.

Användarna kommer i sina Google-inställningar även att kunna se vilka företag som riktar annonser mot dem och stänga av dem en efter en, om de så önskar.


Den nya inställningssidan

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta