Google låter användarna stoppa e-handlarnas annonser

Slutet för efterhängsna nätannonser?

Sökjätten Google meddelar nu att de ger användarna mycket mer kontroll över de annonser som visas på Internet. Google har länge haft en funktion kallad “Mute This Ad” som tilltåter användarna att “stänga en annons”, även om den kan återkomma igen senare.

Tog bort 1 miljon annonser

Nu utökas kraften i den funktionen och en användare som stänger en annons får nu ändringen genomförd på alla sina enheter, till exempel dator, mobil eller surfplatta. Google kommer även att låta folk styra över annonserna på fler ställen än tidigare. Fler annonser kommer helt enkelt att gå att “stänga”.

Annons

- Miljoner människor använder “Mute This Ad” varje dag, och under 2017 fick vi in mer än 5 miljarder svar som berättade för oss att annonser som stängs inte är relevanta. Vi tog med oss den feedbacken genom att ta bort 1 miljoner annonser från vårt annonsnätverk baserat på kommentarerna, skriver Google på sin blogg.

Mer intressant är dock att Google nu också lanserar en funktion som låter användarna ta bort remarketing-annonser, eller reminder ads som de kallas hos Google. Det handlar helt enkelt om de annonser som en e-handlare kan använda för att följa efter en potentiell kund, som till exempel lagt något i varukorgen men sedan inte slutfört sitt köp.

LÄS ÄVEN: Kunderna blir allt mer fientliga mot retargeting-reklam

Webbsidor och appar till en början

Nu kan användarna även stänga av dessa annonser som då kommer att sluta följa efter användaren. Till en början ska funktionen finnas i appar och på hemsidor, men Google planerar att rulla ut den inom kort också i sökresultatet, på YouTube och i Gmail.

Användarna kommer i sina Google-inställningar även att kunna se vilka företag som riktar annonser mot dem och stänga av dem en efter en, om de så önskar.


Den nya inställningssidan

Annons