Google öppnar upp helt nya möjligheter att sälja i email

E-postmeddelandena blir små hemsidor.

I förra veckan så lanserade Google ett nytt sätt att skicka e-post. Nyhetsbrev ska äntligen kunna bli mer interaktiva med hjälp av den Google-utvecklade tekniken AMP, som vi skrivit om tidigare och som är en del av den nya supersnabba webben.

LÄS ÄVEN: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Annons

Den nya tekniken, som Google lanserade officiellt för några dagar sedan, ska möjliggöra mycket mer interaktivitet i e-postmeddelanden och därmed också nya möjligheter att visa upp produkter.

Flera stora aktörer är med på tåget

TechCrunch rapporterar samtidigt att “AMP for Email”, som tekniken kallas, också kommer att fungera hos Outlook.com, Yahoo Mail och Mail.ru. Google ska även samarbeta med e-postverktygen SparkPost, Litmus, Twilo, Sendgrid, Pinpoint email och Amazons e-postjtänst SES.

Även om Googles e-postklient, Gmail, har en mycket stor användarbas så krävs det förstås att många fler tjänster också stödjer tekniken för att den ska bli intressant.

E-post är idag ett mycket statiskt medium även om det finns en del trix för att göra det lite mer interaktivt. AMP for Email ska dock ta interaktiviteten till en helt ny nivå.

Användarna behöver inte lämna e-posten

E-postmeddelanden skickade med hjälp av AMP for Email kommer att kunna fungera som en egen liten hemsida. Användarna kommer kunna klicka på saker i mailet och ta sig till nya sidor inuti e-postmeddelandet.

Du ska kunna fylla i formulär, svara på eventinbjudningar och surfa runt bland en nätbutiks utbud utan att lämna e-postklienten. Mer information om AMP for Email finner ni här på AMP-projektets hemsida och specifik information för Gmail finns här.

Annons