Annons

Google planerar att öppna fysiska butiker

Google planerar att öppna fysiska butiker

2013-02-18 12:54

Google går i Apples och Microsofts fotspår och öppnar egna butiker. Redan innan julhandeln drar igång planerar sökjätten att ha öppnat sin första flaggskeppsbutik i USA.

I höstas blev det möjligt att köpa Googles mobiltelefon, Nexus 4, i deras Googles Play-butik. De hade dock svårt att få till en fungerande e-handel, högt tryck på produkterna och ett dåligt butikssystem ansågs vara några av orsakerna.

Nu ska det fungera bättre och man verkar vara redo att ta nästa steg. Google har enligt rykten långt gångna planer på att öppna fysiska butiker. Det rapporterar sajten 9to5google.com som ska ha fått uppgifterna från en ”extremt pålitlig källa”.

Googles förhoppningar är att man ska kunna öppna ett okänt antal butiker i amerikanska storstäder redan före julhandeln tar sin början. Med sina nya butiker hoppas sökmotorjätten kunna visa upp och stärka sitt varumärke. De skulle också ge kunderna en chans att direkt i butik få testa deras Nexus- och Chrome baserade produkter som mobiltelefoner, surfplattor och datorer.

Visa kommande produkter

Google har sedan tidigare inte någon större erfarenhet av butiksförsäljning. Men man har haft så kallade ”shop-in-shops” hos hundratals amerikanska Best Buy och hos 50-talet PC World/Dixon i Storbritannien. I ett samarbete med Virgin har man även haft små minibutiker på flygplatser.

Genom att ha fysiska butiker får Google också möjligheten att visa upp produkter som man har på gång. För ett företag som Google, som ofta ligger i framkanten när det gäller utveckling av nya produkter, sägs det vara en stor fördel.

Nya tekniker som är så pass annorlunda mot vad som finns på marknaden kan kunden behöva se och uppleva för att bli övertygad om, något Apples vd Tim Cook håller med om. Han har i ett uttalande sagt att iPads stora succé till mångt och mycket beror på att kunden kunnat uppleva produkten i deras fysiska butiker.


Källa: 9to5Google

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta