Annons

Google planerar att öppna fysiska butiker

Google planerar att öppna fysiska butiker

2013-02-18 12:54

Google går i Apples och Microsofts fotspår och öppnar egna butiker. Redan innan julhandeln drar igång planerar sökjätten att ha öppnat sin första flaggskeppsbutik i USA.

I höstas blev det möjligt att köpa Googles mobiltelefon, Nexus 4, i deras Googles Play-butik. De hade dock svårt att få till en fungerande e-handel, högt tryck på produkterna och ett dåligt butikssystem ansågs vara några av orsakerna.

Nu ska det fungera bättre och man verkar vara redo att ta nästa steg. Google har enligt rykten långt gångna planer på att öppna fysiska butiker. Det rapporterar sajten 9to5google.com som ska ha fått uppgifterna från en ”extremt pålitlig källa”.

Googles förhoppningar är att man ska kunna öppna ett okänt antal butiker i amerikanska storstäder redan före julhandeln tar sin början. Med sina nya butiker hoppas sökmotorjätten kunna visa upp och stärka sitt varumärke. De skulle också ge kunderna en chans att direkt i butik få testa deras Nexus- och Chrome baserade produkter som mobiltelefoner, surfplattor och datorer.

Visa kommande produkter

Google har sedan tidigare inte någon större erfarenhet av butiksförsäljning. Men man har haft så kallade ”shop-in-shops” hos hundratals amerikanska Best Buy och hos 50-talet PC World/Dixon i Storbritannien. I ett samarbete med Virgin har man även haft små minibutiker på flygplatser.

Genom att ha fysiska butiker får Google också möjligheten att visa upp produkter som man har på gång. För ett företag som Google, som ofta ligger i framkanten när det gäller utveckling av nya produkter, sägs det vara en stor fördel.

Nya tekniker som är så pass annorlunda mot vad som finns på marknaden kan kunden behöva se och uppleva för att bli övertygad om, något Apples vd Tim Cook håller med om. Han har i ett uttalande sagt att iPads stora succé till mångt och mycket beror på att kunden kunnat uppleva produkten i deras fysiska butiker.


Källa: 9to5Google

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta