Annons

Google smyglanserar sin marknadsplats för tjänster

Google smyglanserar sin marknadsplats för tjänster

2013-08-22 11:43

Det var inte bara rykten. Nu har Google så smått börjat rulla ut sina nya e-marknadsplats, Google Helpouts. En sajt där proffs kan dela med sig av sin visdom till kunskapstörstande.

För några veckor sedan berättade vi om Googles planer på att lansera en ny e-marknadsplats som gör det möjligt att köpa och sälja tjänster över nätet. Nu har tjänsten som går under namnet, Google Helpouts, smyglanserats.

Än så länge rör det sig alltså inte om någon storskalig lansering. Tjänstens hemsida är live och dess hjälpsidor är tillgängliga för allmänheten, men det ska endast vara de som fått en speciell inbjudan som kan använda sajten fullt ut.

För tillfället ska Google även vara i full gång med att locka till sig experter inom olika områden som ska hjälpa alla kunskapstörstande besökare.

Tar 20 procent per lektion

Google själva beskriver tjänsten, som är en vidareutveckling av Google Hangouts, som ett sätt att låta proffs och experter dela med sig av sin kunskap till människor som vill lära sig. Det ryktas även om att det kommer att bli möjligt att instruera hela klasser via Helpouts.

Enligt sajtens hjälpsidor, kan experter lista sina tjänster under hem och trädgård, hemelektronik, hälsa och rådgivning, kost och fitness, mode och skönhet, konst och musik, matlagning samt utbildning.

Betalningar kommer att hanteras av Google Wallet och Google själva verkar ta 20 procent av priset på alla sålda lektioner. Något datum för en officiell lansering har man inte satt ännu men troligtvis väntar Google tills man lyckats samla ihop ett hyfsat antal experter.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta