Google tvingar E-handlare att mobilanpassa – men struntar i det själva

Googles motivation bakom mobilegeddon handlar inte om att vara mobilvänlig.

Ingen kan ha missat mobilegeddon som enligt utsago rullades ut i tisdags. Detta har satt enorm press på e-handlare att på väldigt kort tids varsel mobilanpassa sina butiker. Något som kostat mycket energi och pengar för svenska e-handlare.

Samtidigt visar vårt egna test av vissa av Googles kärntjänster att de själva struntar i att mobilanpassa. Exempelvis får Google Finance underkänt i Googles egna Mobilvänlighetstest. Här använder man grafer baserade på Flash och ingen responsivitet syns det röken av. 

Annons

Intäktsbringande tjänster är redan mobila

Fortsätter vi och testar andra tjänster som är aktuella för e-handlare så har vi både Webmaster Tools och Google Analytics som ej är responsiva. Det kan ju tyckas vara relevant att tjänster riktade mot bland annat e-handlare ska föregå med gott exempel och börja nöta in vikten av mobilanpassning. Kanske borde det skett redan för länge sedan om man är riktigt kritisk.

Tittar vi vidare på tjänsterna så är det tydligt att många av de intäktsbringande tjänsterna som Googles flyg- och hotellbokningstjänster redan är anpassade. Kanske är det så e-handlarna också måste se på saken, tjänar man pengar på sin butik, ja då ska man vara mobil också.

Motivet är pengar

Det har spekulerats en del kring vad motivet bakom mobilegeddon är från Googles sida, man kan såklart prata om att förbättra användarupplevelser men i grunden är Google ett börsnoterat företag och saker de gör handlar om att trygga sin ekonomiska tillväxt och göra aktieägarna nöjda.

Google är hårt pressade på mobilsegmentet. De har hittills inte lyckats imponera när det gäller att monetarisera systemskiftet som sker lika bra som konkurrenter som exempelvis Facebook.

I samband med Googles senaste bokslut ska sökjätten försökt dämpa analytikers oro att företaget inte lyckas anpassa sig till den mobila övergången. Google särredovisar inte mobilt men säger att intäkterna där ökar. Analysföretag som exempelvis eMarketer ser dock företagets andel inom mobilt sjunka. Samtidigt kommer idag mycket av Googles intäker ifrån desktop och det är en minskande marknad.

Det som hänt med det mobila skiftet innebär att konsumenterna söker via mobilen och besöker e-handlare och andra sidor via mobilen. En publicistisk sida som kör Google Adsense, vilket är Googles tjänst där man visar deras motsvarighet till Adwords-annonser på sin egen sida, där det inte finns mobilanpassning kommer i förlängningen leda till mindre klick om det inte redan är så i dagsläget.

Proaktivitet för att rädda intäkterna på sikt

Samtidigt lever Google till stor del på Adwords-annonserna i sin egen sökmotor. När man säljer klick till e-handlare som går till icke-mobilanpassade sidor ser man såklart en risk att man på sikt tappar konvertering, vilket leder till att e-handlarna budar lägre på annonserna och intäkterna faller. Kostnaden per klick, som Google stoppar i fickan, har även sjunkigt i flera år för sökjätten.

Med mobilegeddon tar Google förändringen i egna händer och kan premiera de sidor som indirekt ger dem mest intäkter per trafikenhet. I längden tjänar alla på förändringen, men man ska inte sticka under stolen med att incitamenten är primärt ekonomiska.

Annons

Annons