Google vill att nätbutiker exponerar sina fördelar

Sökjätten Google meddelade i förrgår att annonsörer nu kan lägga till några extra attribut i sina sökordsannonser. Man kommer få möjligheten att exponera sina fördelar gentemot konkurrenter och i blickfånget är förstås e-handeln.

Google introducerar nu ett tillägg i AdWords kallat Callout Extensions. Kort förklarat är det helt enkelt en eller flera extra rader i din sökordannons som kan berätta fördelarna med din butik eller tjänst.

I de bildexempel som Google ger så handlar det om att flagga för att butiken har fri frakt, kundtjänst dygnet runt och att man till exempel prismatchar konkurrenter. Det är uppenbart att detta tillägg riktas mot handlare av olika slag.

Annons

De som säljer tjänster som hotell och resor kan förstås också tjäna på att exponera extra funktioner och James Harrower, sökchef på Hilton, har följande kommentar:

– Användandet av callout extensions har gjort att vi kan visa våra kunder vad våra hotell erbjuder utöver själva rummen. Spa, restauranger och mötesrum är bara några av de attraktiva möjligheter som vi har att erbjuda. En månad efter att vi implementerat callout extansions har konverteringen ökat med 9 procent, meddelar James.

Google påpekar även att man kan använda det nya tillägget för att exponera en kampanj som exempelvis "20 procent rabatt" kopplat till vissa kategorier (sitelinks).

Påverkar Ad Rank

Den nya funktionen skall nu rullas ut globalt och den svenska sidan Adwords Tips meddelar att de redan sett vissa svenska konton med funktionen.

Du kan ha upp till 25 tecken i en "callout" och upp till fyra av dessa kan visas per annons.

– Ordningen på dina callouts, deras längd, och hur bra de konverterar spelar in i hur många som kommer visas i din annons, säger Google.

Annons

Det nya tillägget påverkar även annonsens rank (Ad Rank) och därmed dess exponering. Google vill helt enkelt att annonsörer skall börja använda callout extensions och de som gör det bra kommer ranka högre.

Nyhetssidan Search Engine Land skriver att detta tillägg förmodligen kommer ändra hur många utformar sina sökordsannonser där man kanske flyttar ner vissa säljande attribut till callout extensions. Mer information om det nya tillägget finner ni här hos Google.

Annons