Googles användare ska slippa popups i mobilen

Ännu en uppdatering har rullats ut för att stävja saker som sökjätten inte tycker om.

Ogillar du så kallade popups som lägger sig ovanför det innehåll du faktiskt sökte efter? Då är detta en god nyhet för dig. Den 10 januari började Google rulla ut en uppdatering till sitt sökindex som straffar sidor med popups. Uppdateringen gäller än så länge bara den mobila webben.

Det som Google vill se ett slut på är popups som dyker upp i folks mobiltelefoner när de kommit in på en sida direkt ifrån Googles sökresultat. En användare som söker efter något på Google ska alltså inte få upp något oväntat i ansiktet när de sedan besöker sidan som de letade efter. Om de kommer till sidan på något annat vis ska det, vad vi förstår, vara fritt fram att leverera popups utan att bli straffad.

Annons

Popups innefattar även så kallade “interstitials” vilket helt enkelt är helsides-popups som lägger sig över hela sajten. Google vill ha bort de olika lager med information som stör användaren innan de når det innehåll som de sökt efter.

Men kakvarningarna då?

Google är inte bästa kompis med EU och att straffa deras lagstadgade kakvarningar vore förmodligen en dålig ide. Google tillåter därmed popups som varnar för kakor. Likaså tillåter de popups för ålderskontroll samt popup:er som ber om inloggningsinformation. Kakvarningarna ska för övrigt försvinna för e-handlare inom kort.

De flesta andra former av popups som möter användarna från en Google-sökning kommer dock straffas i rankingen. Dessa sidor ska helt enkelt hamna längre ner i sökresultaten. Hur hårt är straffet frågar du dig? Inte så hårt enligt de flesta SEO-sajterna på nätet.

Vi frågade Christian Rudolf på SEO-byrån Topdog och enligt de siffror han sett hittills, från kollegor i USA, så har i princip inget hänt. Christian tillägger dock att uppdateringen kanske inte ännu rullats ut i praktiken.

Google själv erkänner att straffet är ganska litet och sidor som har mycket relevant innehåll för användarna kan i princip komma undan med dessa “otillåtna” popup:er.

- Sidor som visar påträngande helsidesnotiser (interstitials) ger en sämre upplevelse för användarna än andra sidor där innehållet är omedelbart tillgängligt. Detta kan vara problematiskt på mobila enheter där skärmarna ofta är mindre. Sidor där innehållet inte är lätt tillgängliga för en användare, vid övergången från det mobila sökresultatet, kommer därmed inte att ranka lika högt, meddelar Google.

Annons