Googles nya köpknapp ska ge Amazon en kamp

Idag använder en stor del av nätkunderna, särskilt i USA, sig av Amazon för att söka och köpa en produkt men det här är något som Google gärna vill ändra på. Sökjätten ryktas nu jobba på en köpknapp som ska göra det möjligt för konsumenter att köpa direkt från Googles sökresultat.

Sedan en tid tillbaka betraktar Google e-handelsjätten Amazon som sin största konkurrent, och inte sökrivaler som Yahoo eller Bing. Anledningen är att många vänder sig direkt till Amazon när de ska köpa något på nätet istället för att använda Google.

Därför har sökjätten på senare tid utvecklat en rad olika tjänster som ska göra att man står sig rustade för en kamp med Amazon. En av dessa är Google Shopping Express som erbjuder leverans samma dag från anslutna återförsäljare.

Annons

En annan är Google Shopping, en tjänst som låter e-handlare köpa produktannonser som dyker upp när konsumenter söker på Google. Nu verkar sökjätten vara ute efter att närma sig e-handeln och Amazon ytterligare med denna tjänst.

Enligt olika källor jobbar Google på en köpknapp som skulle göra det möjligt för konsumenter att söka efter produkter och köpa dem med ett klick, troligtvis direkt via Googles sökresultat.

Gratis tvådagarsfrakt

Det här innebär dock inte att Google planerar att lagerhålla produkter utan all försäljning kommer att ske via tredjepartsäljare. Det verkar också som att man ska utmana Amazon med hjälp av en egen variant av Amazon Prime där utvalda återförsäljare kan erbjuda gratis tvådagarsfrakt för en årlig avgift.

Allt ska än så länge bara vara rykten men det känns inte som ett oväntat drag från Googles sida. En undersökning från Forrester visar att 39 procent av nätkunderna i USA som ska köpa något började sin resa på Amazon under förra kvartalet, medan endast 11 procent gjorde det på en sökmotor som Google.

Att hitta ett sätt att få konsumenter till att börja, och avsluta sina köp direkt via Googles sökmotor kan vara ett bra sätt att ta tillbaka en liten del av marknaden från Amazon.

 

Källa: The Verge

Annons

Annons