Annons

Googles sociala nätverk stängs ner - intresset nära obefintligt Ett känt mem kring Google+

Googles sociala nätverk stängs ner - intresset nära obefintligt

2018-10-09 10:45

Har haft stora säkerhetsbrister.

Googles försök att starta ett eget socialt nätverk har misslyckats. Det har indirekt varit känt i ett antal år nu att sökjätten aldrig fick igång användandet av nätverket, som man kallar Google+. Enligt ett blogginlägg som Google publicerade igår så är engagemanget i princip obefintligt och 90 procent av användarna stannar i mindre än fem sekunder i nätverket.

FRÅN 2011: Google+ har gett plats för företag

Spiken i kistan verkar dock ha varit att Google har funnit stora säkerhetsbrister i Google+, som de dock rättade till tidigare i år. Detta, i kombination med att i princip ingen använder det sociala nätverket, har gjort att Google nu väljer att stänga ner produkten. Mer specifikt så är det konsumentdelen som stängs, vilket ju dock var det som var hela poängen från början. Det vill säga att försöka skapa en motpol till bland annat Facebook.

FRÅN 2013: Google+ lockar E-handeln med en köpknapp

Annons
Annons
- Med tanke på dessa utmaningar och den mycket låga användningen av konsumentversionen av Google+ så bestämde vi oss för att säga farväl till Google+ för konsumenter, skriver Googles vp of Engineering Ben Smith.

Ska bli ett företagsnätverk

Det sociala nätverket ska dock leva vidare, berättar Google, men i form av ett företagsnätverk.

- Vår granskning visade att Google+ passar bättre som en företagsprodukt där medarbetare kan delta i interna diskussioner på ett säkert socialt nätverk för företag. Vi har bestämt oss för att fokusera på våra företagsinsatser och kommer att lansera nya funktioner som är avsedda för företag, skriver Ben Smith.

För att de användare som faktiskt tagit till sig Google+ ska ha tid att flytta sin data så kommer konsumentdelen att stängas helt först i slutet av augusti nästa år.

Följ Ehandel.se på Google+

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta