Googles sökordsannonser är snart helt osynliga

Den nya annonsmärkningen ska vara "lättare att läsa" enligt Google.

Under förra året rapporterade vi om Googles övergång från gul markering av annonser till grön markering. Enligt Google var detta för att öka tydligheten. Ett argument som AdWords-experten Karl Lindberg inte riktigt kunde köpa.

- Tvärtom så är det nu svårare att urskilja vad som är AdWords och vad som är organiskt och orsaken till det är givetvis för att fler skall klicka på AdWords-annonserna, sade Karl Lindberg, från byrån AdRelevance.

Annons

Nu rapporterar nyhetssajten Search Engine Land att Google tar nästa steg på resan. Den gröna AdWords-markeringen urholkas nu, bokstavligen, och kvar finns endast en kontur av grönt. En utveckling som gör att sökordsannonser och organiska sökresultat blandas ihop ännu mer.

"Gör det ännu otydligare"

E-handelskonsulten Anders Karlsson skriver på sin blogg att Googles annonser nu blir ännu mer "osynliga".

- Google bekräftade igår att det nu rullas ut ett nytt utseende som gör det ännu otydligare att se vad som är Adwordsannonser och vad som är organiska sökträffar, skriver Anders Karlsson, medgrundare av byrån Oxit.


Kan du se vilka som är annonser? (Källa: Andersivar.se)

Framför de svenska sökordsannonserna står det “Annons” i den numera mestadels vita rutan. I engelsktalande länder står det dock bara “Ad”.

"Tydlig och lättläst annonsmärkning"

Den nya annonsmarkeringen ska först ha rullats ut i Storbritannien enligt Search Engine Land, men har nu börjat dyka upp i allt fler länder. Google har även bekräftat att detta inte är ett test och att de mestadels vita markeringarna nu är den officiella varianten.

- Efter experiment med en ny annonsetikett med en grön kontur, har vi beslutat att rulla ut den. Den nya annonsetiketten är mer lättläst och fortsätter att göra vår resultatsida lättare att läsa för våra användare med tydlig indikation på vår annonsmärkning, kommenterar Google till Search Engine Land.

Annons
Annons