Annons

Googles styrka är tydligen inte E-handel

Googles styrka är tydligen inte E-handel

2012-11-28 11:03

Google som kan leverera blixtsnabba sökningar till miljarder människor är inte lika bra på att leverera en fungerande e-handel. Sedan deras nyaste mobiltelefon, Nexus 4, lanserades i USA har det varit mycket svårt att köpa den direkt ifrån Googles Play-butik.

Det första misstaget av Google var förmodligen att inte ta emot förhandsbeställningar, så att de kunde mäta efterfrågan. Det har nämligen varit ett mycket högt tryck på den eftertraktade Nexus 4-modellen. Mobilen har "släppts" i två omgångar i Googles e-butik, första gången den 13 november och den andra igår. Båda gångerna har det i princip inte gått att få igenom en order.

En kombination av hög efterfrågan och vad som ser ut att vara ett dåligt butikssystem har gjort det svårt att få hem en Nexus-telefon.

Vilda västern i Play-butiken

Potentiella kunder rapporterar felmeddelanden, att telefoner försvinner ur kundvagnar och att man måste uppdatera sidan hundratals gånger för att lyckas genomföra ett köp. Det har även publicerats speciella java-skript för att automatiskt klicka på köp-knappen.

De som haft tur och är tekniskt kunniga har alltså lyckats få in en order. Strax därefter har mobilerna dock listats som slutsålda med en väntetid på 6-8 veckor beroende på modell. Google skall även haft problem med just lagersaldot och ibland har det visats att mobilerna funnits på lager och ibland inte.

Många av problemen kan givetvis härledas till en hög efterfrågan, något de delvis kunnat lösa med förhandsbeställningar. Men med tanke på att detta är Google som lever och andas tillgänglighet och hanterar miljontals användare samtidigt är det ändå anmärkningsvärt med dessa stora problem när de försöker sälja en enda mobiltelefon.

 

Källa: The Verge (1),(2),(3)

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta