Annons

Googles styrka är tydligen inte E-handel

Googles styrka är tydligen inte E-handel

2012-11-28 11:03

Google som kan leverera blixtsnabba sökningar till miljarder människor är inte lika bra på att leverera en fungerande e-handel. Sedan deras nyaste mobiltelefon, Nexus 4, lanserades i USA har det varit mycket svårt att köpa den direkt ifrån Googles Play-butik.

Det första misstaget av Google var förmodligen att inte ta emot förhandsbeställningar, så att de kunde mäta efterfrågan. Det har nämligen varit ett mycket högt tryck på den eftertraktade Nexus 4-modellen. Mobilen har "släppts" i två omgångar i Googles e-butik, första gången den 13 november och den andra igår. Båda gångerna har det i princip inte gått att få igenom en order.

En kombination av hög efterfrågan och vad som ser ut att vara ett dåligt butikssystem har gjort det svårt att få hem en Nexus-telefon.

Vilda västern i Play-butiken

Potentiella kunder rapporterar felmeddelanden, att telefoner försvinner ur kundvagnar och att man måste uppdatera sidan hundratals gånger för att lyckas genomföra ett köp. Det har även publicerats speciella java-skript för att automatiskt klicka på köp-knappen.

De som haft tur och är tekniskt kunniga har alltså lyckats få in en order. Strax därefter har mobilerna dock listats som slutsålda med en väntetid på 6-8 veckor beroende på modell. Google skall även haft problem med just lagersaldot och ibland har det visats att mobilerna funnits på lager och ibland inte.

Många av problemen kan givetvis härledas till en hög efterfrågan, något de delvis kunnat lösa med förhandsbeställningar. Men med tanke på att detta är Google som lever och andas tillgänglighet och hanterar miljontals användare samtidigt är det ändå anmärkningsvärt med dessa stora problem när de försöker sälja en enda mobiltelefon.

 

Källa: The Verge (1),(2),(3)

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta