Annons

Göteborgspremiären avklarad - Emeet drog fulla hus

Göteborgspremiären avklarad - Emeet drog fulla hus

2016-09-09 15:44

Till e-handlarnas stora glädje kom Emeet i onsdags till Sveriges framsida.

Antingen är västkusten svältfött på e-handelsevenemang eller så är göteborgarna kanske bäst i Sverige på att vara på plats när det gäller. I veckan var det nämligen dags för premiären av Emeet Göteborg och det står nu klart att Götet välkomnade Emeet med öppna armar.

Biljetterna till både dagen och kvällen var helt slut när hundratals e-handlare samlades på Park 49 i Göteborg. Dagen inleddes med att Ehandel.se:s VD Michael Wictor gjorde ett framträdande på scenen.


Michael Wictor presenterar de deltagande företagen för publiken

Med hjälp av siffror från Ehandelsindex kunde han avslöja att att den samlade omsättningen hos de deltagande företagen låg i miljardklassen och att konceptet med att flytta Emeet utanför Stockholm har uppfyllt sitt syfte - nämligen att locka fler e-handlare som inte har sin bas i huvudstaden. Både i Helsingborg och i Göteborg har 60 procent av deltagarna kommit från närområdet.

Champagne och katter ökar säljet

Dagens gridd fylldes snabbt med sessioner om allt från expansion i Tyskland till tips för hur man lyckas på Facebook, men innan det var dags för e-handlarna att diskutera stort som litet i separata rum modererade specialisten på digital marknadsföring Sara Öhman en paneldebatt om sociala medier - ett ämne som får allt större betydelse för e-handlare.


Panelen: Ville Kangasmuuko från Bubbleroom, Jonas Carlström från Mat.se, Maria Lofjärd från Lagerhaus och Ilia Komorin från MadLady.

Eftersom deras nätbutiker hade lika olika inriktning fanns det skillnader i till exempel vilka media de helst använde men de var alla överens om att det på sociala medier handlar om att bygga en livsstil snarare än att försöka sälja. Skålande champagneglas, katter och röda fullmånar kan få fler likes på Instagram än en bild på en av företagets produkter, fick vi lära oss.

Fick köra dubbla sessioner 

Intresset för sociala medier höll i sig under dagen och Christer Pettersson från Arvato fick hålla sin session om content marketing två gånger för att alla skulle få en chans att delta. Samma sak gällde Jonas Carlström från Mat.se som berättade om vad som är viktigt att tänka på när man vill dra trafik på Facebook.


Christer Pettersons session var minst sagt populär

Annons
Annons

Innan dagen avslutades var det dags för evenemangets huvudpartner Collector Bank att avslöja vinnaren i Collector E-Loyalty Award, en tävling där en jury bestående av bland andra PostNords Carin Blom, Let’s Deal-grundaren Alexander Hars och NA-KD:s Jarno Vanhatapio utsett den svenska e-handlare som var bäst på kundlojalitet. På topp tre placerade sig Apotea, Skincity och Boozt, och det blev modehandlaren från Skåne som tog hem förstapriset.

Göteborgshumor gick hem 

Premiären i Göteborg avrundades på sedvanligt Emeet-sätt med trerätters-meny och fest - den här gången på Scandic Opalen där komikern Niklas Andersson (känd från SVT) rev ner otaliga skratt från publiken. Om skåningen Ola Selmén gjorde succé på Emeet Helsingborg var det bara att konstatera att västsvenska Niklas var rätt man på rätt plats när partyt nådde Västra Götaland.


Niklas Andersson fick många att gråta av skratt

Redaktionen på Ehandel.se tillbringade dagen med att spela in filmade intervjuer med ett större antal Emeet-deltagare. Så missade du höstpremiären av Sveriges bästa e-handelsevent, eller helt enkelt inte kan få nog av alla duktiga e-handlare, har du all anledning att hålla utkik på Ehandel.se framöver. Missade du Emeet Göteborg bjuder vi även här nedanför på hela dagen i mycket kort version.

Video: Timelapse från Emeet Göteborg

Ett stort tack till alla våra sponsorer och huvudpartnern Collector som gjorde denna dagen möjligt. Tack för den här gången så ses vi i Stockholm i oktober!

Bildarkiv från Emeet Göteborg:

Emeet 9

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Deras <nobr>e-handel</nobr> tar upp kampen mot branschens resursslöseri

Deras e-handel tar upp kampen mot branschens resursslöseri

"Vill inte vara ytterligare ett "slit och släng"-företag".

Annons
Annons
CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora <nobr>e-handlare</nobr>

CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora e-handlare

"Är som Black Friday, men mindre".

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Stänger en butik och öppnar en ny.

Frank Dandys egen <nobr>e-handel</nobr> omsätter nu 12 miljoner

Frank Dandys egen e-handel omsätter nu 12 miljoner

Mer än dubblades under förra året.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

Steg med 125 procent.

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Annons
Annons
Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta