Gourmetsajtens sista namnbyte – nu gäller ”Direktfrån” gården

Med nytt namn ska plattformen Direktfrån locka konsumenter i Stockholmsområdet att handla julmat direkt från svenska producenter.

För knappt ett år sedan skrev Ehandel.se om marknadsplatsen Gourmet Direkt, som företaget hette då. Tanken var att upplåta en digital plattform där svenska matproducenter kunde sälja sina varor utan några mellanhänder.

Med det nya namnet Direktfrån.se är det tänkt att företaget ska hålla en lite mer undanskymd roll och istället låta sina handlare, de som producerar maten, stå i centrum. Nu som då är ambitionen att ge konsumenterna tillgång till närodlad mat.

Annons

- Problemet med namnet Gourmet Direkt var att vi inte ville bygga ett eget varumärke. Vi såg ut som en e-handlare, vilket inte var sant. Det vi vill göra är att bygga en marknadsplats, förklarar Christopher Jonsson, som är VD på Direktfrån.

När kunderna nu söker på mat från en viss leverantör blir länken på sajten "direktfrån" följt av leverantörens namn. Under året som gått hette företaget under en period även Gourmetli, men det valdes enligt Christopher Jonsson bort eftersom många tyckte att det var svårt att stava till. Direktfrån.se fungerar också utomlands eftersom företaget även äger domänen directlyfrom.com, som nu används i till exempel Nederländerna där företaget sedan en tid tillbaka också har verksamhet.

- Man ska förstå att vi är en plats att lägga upp sina varor på. Men nu ska vi sluta byta namn, säger Christoffer Jonsson med ett skratt.

"Ett Wikipedia för mat"

Totalt hanterar Direktfrån mat från 39 leverantörer, och med december i antågande går företaget nu in i sin mest intensiva säsong. Både jul och nyår är högtider då många efterfrågar goda och närproducerade råvaror.

- Vi har arbetat förebyggande med våra leverantörer för att få koll på vilka produkter som finns tillgängliga. Kunderna kan dessutom boka upp sig i förväg om de är intresserade av en viss vara.

Christopher Jonsson berättar att hela tanken med Direktfrån.se är att föra konsumenten nära källan. Leverantörerna bestämmer själva vad deras produkter ska kosta på sajten, och utöver pris kan konsumenterna ta del av information kring maten, så att de vet varifrån den kommer.

- Vi har märkt att många kunder använder sidan för att surfa runt och lära sig lite mer om matens ursprung. Man kan nästan säga att vi har blivit ett litet Wikipedia för mat, och det är kul att det har lyckats.

Även om företaget kan göra vissa undantag om en kund beställer större mängder mat, till exempel i samband med en fest, så är Direktfråns leveranser för närvarade begränsade till Stockholmsområdet. 

Annons

Annons