Gränsen mellan lyx och näthandel börjar suddas ut

E-handeln har haft en stor inverkan på hur vi konsumerar mode. I USA har e-handeln under de senaste tio åren tagit stora kliv och står i dag för ungefär tio procent av den totala klädmarknaden. Däremot har e-handeln knappt lämnat några spår efter sig när det gäller lyxsegmentet, men det är på väg att förändras.

– Lyxvarumärken säljer mer än en produkt. De säljer en mentalitet, en attityd och ett livsstilsval. Och när en konsument köper en lyxvara säger han eller hon till världen, jag är en elegant och smakfull varelse olik alla andra, säger Jenn Wei, riskkapitalist på Blumberg Capital.

Och enligt Jenn är det anledningen till att många lyxföretag undviker e-handeln. För att kunna kontrollera sitt varumärke och sin exklusivitet på nära håll. En flaggskeppsbutik i Paris, Shanghai och Milano berättar om ett arv och en exklusivitet, men en tuggummituggande tonåring som handlar från en färgglad mobiltelefon gör det inte.

Annons

E-handeln förnyas ständigt

Men det håller på att förändras. Bland annat har nyetableringar i lyxrymden börjat röra upp saker och ting, men även tekniken går framåt.

– E-handeln förnyas ständigt och kommer så småningom att utvecklas så att lyxiga företag kan erbjuda konsumenterna en digital upplevelse som de för närvarande bara kan få i en butik. Det är en bit kvar, men det står helt klart att lyxindustrin inte bör fortsätta att ignorera e-handeln, säger Jenn Wei.

Chanel är ett av dessa lyxmärken som ännu inte säljer sina kläder på nätet, även om de säljer några av sina produkter där, som till exempel vissa accessoarer och skönhetsprodukter. Chanel planerar en ny hemsida och nättjänst som ska föra Internet och butikerna närmare varandra, men säger också att de inte planerar att sälja online i någon större skala inom en snar framtid.

En sida dedikerad till Vintage

Men även om många lyxmärken ser e-handeln som små hobbyprojekt, finns det de som gör ansträngningar för att få lyx och e-handel att gå ihop.

Annons

Ett av dem är brittiska Burberry som sägs visa vägen i den digitala lyxmodesfären med ett snyggt innehåll kombinerat med e-handel. Burberry har också fått beröm för sin användning av Facebook och Twitter för att kommunicera med sina kunder.

Nyligen lanserade Ralph Lauren som har haft e-handel sedan en tid tillbaka en ny sida, RL Vintage som är dedikerad till varumärkets klassiska godbitar. Här kommer man varje säsong välja ut klassiska produkter från Ralph Laurens arkiv. Kunder ska också kunna rösta in tidigare plagg och produkter i sortimentet igen.

– RL Vintage är för samlare som delar min kärlek till hantverk, kulturarv och personlig stil. Vi kommer inte bara att erbjuda dessa unika objekt, vi kommer också att dela med oss av deras historia. Sedan min barndom har jag dragits till gamla saker som militäruniformer, Navajo filtar, handgjorda möbler, målningar, fotografier och alla typer av veteranbilar. Deras berättelser och deras bestående stil är saker som har inspirerat allt jag gör, säger Ralph Lauren.

Versace gör näthandel sexigt

Även Versace har under hösten gett sig ut på nätet när de nu lanserat sin nya e-handel. Först ut var Storbritannien, Frankrike, Italien och Tyskland men man har nu öppnat i ytterligare länder och även i USA.

– Vi har ambitiösa planer för vår närvaro på nätet. Vår avsikt är att göra våra produkter tillgängliga för de flesta i världen under de kommande 12 till 18 månaderna, säger Versaces vd Gian Giacomo Ferraris.

Den nya flaggskeppsbutiken kommer att sälja hela sortimentet inklusive kläder, accessoarer, skor, den nya ”Young Versace” kollektionen och även ”The Versace Home Collection”.

– Versace handlar om mod och glamour så jag är glad att vi har möjlighet att förmedla detta med vår nya e-handel. Online shopping har aldrig varit så här sexigt och roligt, säger Creative Director Donatella Versace.

 

Källor: VentureBeat, Telegraph, Vogue, Drapers

Annons