Groupon Goods jobbar på i skymundan av storebror

Groupon har haft en tuff start på det nya året. Ett katastrofalt bokslut, en dykande aktiekurs och en sparkad vd har gett en hel del negativ press. Men i skymundan jobbar Groupon Goods på med att stärka sitt varumärke. I år satsar man globalt och planerar att öka sin försäljning med mer än 300 procent.

Medan moderbolaget Groupon kämpar med att förbättra sitt rykte på börsen efter att ha sparkat sin förre vd och grundare, Andrew Mason, jobbar det lite mindre kända Groupon Goods med att öka sin försäljning.

Precis som sin storebror erbjuder Groupon Goods under en tidsbegränsad period rabatterade priser till sina kunder. Skillnaden är att man säljer fysiska produkter, något som kanske namnet avslöjar.

Annons

För att nå sina nya mål planerar man att under året rulla ut lite nya tjänster. Bland annat kommer man att lansera något som man kalla Groupon Goods Local. En ny tjänst som gör att kunden kan välja om de vill få sina vara hemlevererad eller själv hämta upp den i butiken.

– Våra undersökningar visar att våra kunder har ett starkt intresse av att köpa produkter till rabatterade priser från lokala handlare. Vi vet att våra kunder älskar lokala grejer, säger Faisal Masud, vice ordförande för Groupon Goods.

39 000 jackor på två dagar

Under 2012 sålde Groupon Goods för 455 miljoner dollar, en siffra som ska öka rejält i år. Och för att nå dit så satsar man inte bara lokalt, utan även globalt. Man kommer under 2013 eller i början av nästa år att börja sälja till kunder utanför USA.

– Vi har en betydande andel trafik som kommer utanför USA och vår verksamhet är redo att ta ett nytt globalt steg. Vi siktar på att nå en försäljning runt två miljarder dollar i år, säger Faisal Masud.

Och med tanke på att man använder sig av samma kundbas som sin storebror så når man 10 till 15 miljoner kunder med sin mailutskick bara i USA, dagligen. Det kombinerat med att man nu erbjuder sina olika varor till rabatterat priser under längre perioder har gjort att försäljningen ökat markant.

– Under två dagar sålde vi 39 000 Kenneth Cole jackor och 185 000 örhängen, säger Faisal Masud.

 
Källa: Internet Retailer

Annons
Annons