Groupon i nytt blåsväder efter turkisk mardrömsresa

Groupon får återigen dålig press. Detta efter att ett erbjudande som marknadsförts som en avkopplande spa-resa blivit dubbelt så dyr, och något helt annat än vad som framgick i dealen. Nu gör kupongföretaget ett undantag och ersätter de drabbade.

Groupon är i blåsväder ännu en gång. Efter flera anmälningar till konsumentverket och en nagelsalong i Stockholm som tvingats att slå igen, är det nu fler svenskar som har mindre smickrande erfarenheter av kupongföretaget.

Jimmy Persson och Beatrice Liljebäck beställde i mars en spa-resa till Turkiet via Groupon. Arrangörer var WOW Travel och inkluderat i ”dealen” var flyg, transfer, ett femstjärnigt hotell, ett fyrstjärnigt hotell samt en utflykt till Pamukkale. Men det blev inte alls som utlovat.

Annons
Annons

Väl på plats skickades turisterna runt med buss till fyra olika hotell i Turkiet och fick själva bekosta en paketlösning för maten som de inte fått information om på Groupons hemsida. Jimmy och Beatrice var inte sugna på att bussas runt och för att kunna bo kvar på ett och samma ställe blev de tvungna att betala 4500 kronor extra.

– Helt plötsligt har vår ”Spasemester” i Turkiet förvandlats till en kavalkad av busstransfers och olika hotell. Vi fick köpa oss fria genom att betala, hela semesterkassan rök. För de andra gästerna var det bara en massa långa busstransfers, det var ingen semester, säger Jimmy Persson.

Facebook och ARN

Med tanke på att avtalet brutits så trodde Jimmy och Beatrice på någon form av kompensation från antingen Groupon eller WOW Travel, men det var Groupon inte alls intresserade av. Groupon frånsäger sig allt ansvar då de själva hävdar att de endast marknadsför tjänster och produkter och således inte har något ansvar.

– Detta finner jag märkligt då vi har betalat Groupon och inte WOW Travel, hade Groupon endast sysslat med marknadsföring så vore det rimligtvis inte dem som pengarna hamnar hos, säger Jimmy Persson.

Efter att Jimmy och Beatrice kommit tillbaka till Sverige gjorde man en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden. Jimmy skrev även ett inlägg på Facebook som fick stor uppmärksamhet och nu verkar Groupon vara mer samarbetsvilliga. Dagens Media kontaktade Groupons vd Rickard Strömgren som kommenterat händelsen.

– Samtliga kunder som har köpt en deal med WOW-Travel med avresa från dagens datum och framåt samt de resenärer som har varit på rundresa till Turkiet och har ett ärende inne hos oss kommer att kontaktas personligen om återköp, säger Rickard Strömgren.

Gör ett undantag

Annons
Annons

Groupon påpekar dock att man är en marknadsföringsplattform där företag erbjuder sina tjänster mot deras medlemsbas. Groupon levererar ett erbjudande som kan lösas in av kunder hos företaget som sedan ansvarar för att tjänsten utförs utefter det som marknadsförts.

Det är i normala fall även det berörda företaget som hanterar återköp på erbjudanden som har använts. Men i det här fallet kommer man att göra ett undantag.

– Den här resan har inte levt upp till den kvalitet som våra kunder förväntat sig och som vi vill leverera. Därför tar vi själva ansvaret för att ställa till rätta för de kunder som drabbats. Varje missnöjd kund är ett misslyckande från vår sida. Vi ser allvarligt på situationen och borde ha agerat snabbare. Vi sätter nu ihop en actionplan med snabbhet från början till slut på alla typer av kundfeedback samt självklart extra koll att all information är med i varje erbjudande. Vårt mål är att alla kunder ska vara nöjda med sin upplevelse, säger Rickard Strömgren.

Källa: Metro, Dagens Media

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!