Groupon svidar om och köper upp modesajt

Groupon verkar ha planer på att använda sin plattform till mer än bara dagliga erbjudanden. Nu tar man även steget in i modevärlden med ett nytt förvärv. Den här gången är det är det flash-sale sajten ideeli, som köps upp för en summa av 43 miljoner dollar.

Groupon har varit i köptagen den senaste tiden i jakten på att expandera till nya produktkategorier. Nyligen köpte man upp den koreanska biljettjänsten Ticket Monster för 260 miljoner dollar, och nu tar man klivet in i modevärlden genom att köpa upp flash-sale sajten ideeli.

– Vi är mycket nöjda med att ideeli och deras team blir en del av vårt företag. Ideeli utökar vår närvaro inom mode och ger oss nära relationer med många av de bästa varumärkena inom klädsegmentet. Våra kunder har visat att de gillar den här typen av erbjudanden, och genom att bredda vår räckvidd, är Groupon ännu bättre positionerat när det gäller att köpa vad som helst, när som helst, var som helst, säger Groupons vd, Eric Lefkofsky.

Annons

Lockat stora investeringar

Ideeli grundades för sju år sedan när flash-sales var på modet och byggde snabbt upp en stor kundbas. Något som även gjort att företaget kunnat locka till sig investeringar runt 100 miljoner dollar genom åren. Och att Groupon nu köper upp företaget för den ganska nätta summan av 43 miljoner dollar, får nog en del av dem att se rött.

Groupon har hittills inte sålt några större mängder av modeplagg på sin sajt, det trots att den typen av erbjudanden uppskattats av deras kunder. Men med uppköpet av ideeli kommer man nu att på allvar satsa på den kategorin.

– Groupons varumärke, räckvidd och visioner som e-handelsdestination gör det till en fantastisk plats där vårt företag kan fortsätta att växa. Vi ser fram emot att dela med oss av våra fantastiska erbjudanden till Groupons kunder, säger ideelis vd, Stefan Pepe.

 

Källa: TechCrunch

Annons