Groupons aktie störtdök efter missad prognos

Kupongföretaget Groupon missade sin prognos för förra årets fjärde kvartal. Aktien rasade på börsen och tappade en fjärdedel av värdet efter beskedet. Den planerade e-handelssatsningen har inte heller slagit väl ut och nu ökar trycket på företagets vd Andrew Mason.

Groupon har haft en skakig resa de senaste åren. De har stämts av sina egna anställda och även för sin hantering av sökords-marknadsföring. I Sverige har man blivit anmälda till konsumentverket, och en nagelsalong i Stockholm fick slå igen efter en Grouponkampanj.

Nu har man även problem på börsen efter att man inte lyckats komma i närheten av prognosen under sitt fjärde bokslutskvartal. Försäljningen under fjärde kvartalet ökade förvisso med 30 procent och uppgick till 638 miljoner dollar, men det räckte inte.

Annons
Annons

Groupon gjorde nämligen en förlust under fjärde kvartalet på 81 miljoner dollar, att jämföra med 65 miljoner dollar i förlust föregående år. Samtidigt tvingas man skruva ned prognosen för årets första kvartal till mellan 560 miljoner och 610 miljoner, där analytikerna tidigare hade förutspått en omsättning på 648 miljoner dollar.

Inte lyckats med E-handel och betaltjänster

Det ledde till att aktien föll 29 procent till 14,25 dollar. Sedan Groupon börsnoterades i november 2011 har aktien har minskat med 70 procent i värde och företagets vd Andrew Mason ställs nu inför ett allt hårdare tryck från investerarna och styrelsen.

Investerare verkar också vara rädda för att folk har tröttnat på Groupons affärsmodell som till största del går ut på erbjudanden. Det samtidigt som Groupons ansträngningar till att spela en mer aktiv roll inom e-handel och betaltjänster inte lyckats.

Men man får väl ändå trösta sig med att det gått något bättre för helåret. Groupon rapporterade under 2012 en omsättning på 2,33 miljarder dollar. Det är en ökning med 35 procent och en vinst på 98,7 miljoner dollar. Att jämföra med en förlust på 233,4 miljoner dollar under 2011.

Källa: IT24, NY Times

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!