Annons

Groupons första dag på börsen

Groupons första dag på börsen

2011-11-07 09:49

Groupon introducerades på börsen i fredags, Nasdaq (GRPN), efter en lång resa av problem. Det slutgiltiga startpriset på aktien sattes till 20 dollar. Ett pris som många, innan introduktionen, fann alldeles för högt.

Det visade sig dock gå riktigt bra för Groupon. Handlandet med aktien resulterade snabbt i ett pris på runt 28 dollar per aktie. Det lägsta under dagen var 26 dollar och det högsta 31 dollar. Det senare var en chock för många analytiker:

"Dessa toppar var helt galna," säger Lee Simmons, IPO-specialist på Dun & Bradstreet. "Jag förväntade mig att priset skulle stanna nära det övre intervall som Groupon hade prissatt aktien till, men jag trodde inte den skulle sträcka sig till de gränser som den faktiskt gjorde."

Varför aktien gick så bra förklarar Lee Simmons med att det ska ha funnits en stor efterfrågan på teknikaktier, som inte funnit något utlopp tidigare.

Dagens Industri skriver även idag hur det svenska investmentbolaget Kinnevik ökat i värde med 2 miljarder kronor på grund av deras innehav i Groupon och fredagens lyckade aktieintroduktion.

Aktieanalytikern Lee tror dock att det kan vara svårt att behålla dessa höga aktiekurser framöver:

"Dessa pristoppar är inte hållbara i längden," säger Simmons. "Jag tror att företaget har ett stort arbete framför sig att bevisa sig inför investerare. Hittills, i varje prospekt som de har ändrat, så har de angivit starkt att de inte förutser någon vinst i framtiden -- och de har medgett att det är en marknad öppen för konkurrens. "

Det är, vilket vi har skrivit om innan, många som är skeptiska till Groupons affärsmodell. De tjänar pengar men kostnaden för att uppehålla tillväxt och skapa nya kunder är högre än intäkterna. Samtidigt är det, precis som Lee säger, en marknad som är mycket enkelt för andra företag att ge sig in på och börja konkurrera med Groupon. Vilket bara i Sverige redan gett upphov till flertalet kloner.


Källa: di,
ecommercetimes

Relaterade nyheter:
Vad händer om Groupon går omkull?
Groupons börsintroduktion lagd på is tillsvidare
Groupon - är det verkligen värt trettio miljarder dollar?

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

Annons
Annons
Annons
Ekologisk och vegansk <nobr>e-handel</nobr> lockar nya profiler

Ekologisk och vegansk e-handel lockar nya profiler

Crowdfundingen blev övertecknad efter tio dagar och nu går SEO-experten Magnus Bråth in som ny delägare i e-handelsbolaget Ecoliving.

Klarna lanserar betaltjänst för fysiska butiker

Klarna lanserar betaltjänst för fysiska butiker

Det svenska betalbolaget rullar under maj månad ut en ny betaltjänst för butikshandeln. Först ut är Sverige men en internationell expansion finns i planerna.

Tictails VD: Tuffare marknad öppnar också möjligheter

Tictails medgrundare och VD om förra veckans uppsägningar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bakboxen i samarbete med Hela Sverige Bakar-vinnare

Prenumerationstjänsten och vinnaren av Hela Sverige Bakar 2013, Caroline Ahlqvist, slår sina mjölpåsar ihop och knådar fram tre nya bakboxar.

Footway om kritiken:

Footway om kritiken: "Vi erbjuder långt bättre villkor"

Footway, Ellos Group och Caliroots kommenterar gårdagens kritik från Konsumentverket.

Komplett börjar sälja vitvaror i Sverige

Den norska e-handelsjätten expanderar på den svenska marknaden med en ny produktkategori.

Annons
Annons
Helsingborg satsar på att bli Sveriges <nobr>e-handelsstad</nobr>

Helsingborg satsar på att bli Sveriges e-handelsstad

Sundets pärla tar upp kampen med bland annat Borås och Kalmar om att få rollen som landets e-handelscentrum.

Amazons entimmes-leveranser flyttar ut ur mobiltelefonen

Även om vi blir allt mer mobila så gillar fortfarande många kunder att shoppa på den stora vida webben.

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem