Annons

Groupons första dag på börsen

Groupons första dag på börsen

2011-11-07 09:49

Groupon introducerades på börsen i fredags, Nasdaq (GRPN), efter en lång resa av problem. Det slutgiltiga startpriset på aktien sattes till 20 dollar. Ett pris som många, innan introduktionen, fann alldeles för högt.

Det visade sig dock gå riktigt bra för Groupon. Handlandet med aktien resulterade snabbt i ett pris på runt 28 dollar per aktie. Det lägsta under dagen var 26 dollar och det högsta 31 dollar. Det senare var en chock för många analytiker:

"Dessa toppar var helt galna," säger Lee Simmons, IPO-specialist på Dun & Bradstreet. "Jag förväntade mig att priset skulle stanna nära det övre intervall som Groupon hade prissatt aktien till, men jag trodde inte den skulle sträcka sig till de gränser som den faktiskt gjorde."

Varför aktien gick så bra förklarar Lee Simmons med att det ska ha funnits en stor efterfrågan på teknikaktier, som inte funnit något utlopp tidigare.

Dagens Industri skriver även idag hur det svenska investmentbolaget Kinnevik ökat i värde med 2 miljarder kronor på grund av deras innehav i Groupon och fredagens lyckade aktieintroduktion.

Aktieanalytikern Lee tror dock att det kan vara svårt att behålla dessa höga aktiekurser framöver:

"Dessa pristoppar är inte hållbara i längden," säger Simmons. "Jag tror att företaget har ett stort arbete framför sig att bevisa sig inför investerare. Hittills, i varje prospekt som de har ändrat, så har de angivit starkt att de inte förutser någon vinst i framtiden -- och de har medgett att det är en marknad öppen för konkurrens. "

Det är, vilket vi har skrivit om innan, många som är skeptiska till Groupons affärsmodell. De tjänar pengar men kostnaden för att uppehålla tillväxt och skapa nya kunder är högre än intäkterna. Samtidigt är det, precis som Lee säger, en marknad som är mycket enkelt för andra företag att ge sig in på och börja konkurrera med Groupon. Vilket bara i Sverige redan gett upphov till flertalet kloner.


Källa: di,
ecommercetimes

Relaterade nyheter:
Vad händer om Groupon går omkull?
Groupons börsintroduktion lagd på is tillsvidare
Groupon - är det verkligen värt trettio miljarder dollar?

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

Annons
Nästan inga svenska <nobr>e-handlare</nobr> följer lagen

Regelmissen: Nästan inga svenska e-handlare följer lagen

Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden trädde i kraft den första januari i år. En lag som strax över 1 procent av Sveriges e-handlare följer.

2
Annons
Annons

Ny digital chef ska styra ICA:s onlinesatsning framåt

Med Peter Muld som ny Chief Digital Officer på koncernnivå ska ICA Gruppen få en tydligare och mer samordnad digital strategi.

Bubbleroom pausar planen på butiker -

Bubbleroom pausar planen på butiker - "behöver utvärdera"

Stänger butiken i Farsta och öppnar inga nya under det kommande året.

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

SoffaDirekt har fått allt fler mobila besökare. Nu hoppas e-handlaren att trafiken snart ska återspeglas i försäljningssiffrorna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ulmart vill skicka ryska och kinesiska varor till Europa

Den ryska e-handelsjätten säger sig vara en mix av Ikea och Amazon och nu sneglar man utanför landets gränser.

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Google yrkar på ökad tydlighet men det argumentet håller inte enligt AdWords-experten.

Collector tar sig an Klarna med analyserande kassa

Collector Banks egna kassalösning ska kombinerat med ett analysverktyg ge e-handlarna större insikt i vilka deras kunder är.

Annons
Annons
Hennes & Mauritz <nobr>e-handel</nobr>

Hennes & Mauritz e-handel "större än befarat"

Hennes & Mauritz e-handel växer stadigt och finns snart på 34 marknader runt om i världen.

Toarullen en av de saker vi helst vill köpa på nätet

Toalettpapper hör till de varor svenskarna helst vill slippa bära hem från livsmedelsaffären.

Penntillverkare siktar på slutkund med ny e-handel

Med varumärken som Ballograf, Cross och Sheaffer i portföljen väljer anrika Ballograf att ta till nätet för sin nya B2C-satsning.

Snabbare e-handel i Europa med 16 miljarder från UPS

UPS standardleveranser i Europa blir två dagar snabbare.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem