Annons

Groupons första dag på börsen

Groupons första dag på börsen

2011-11-07 09:49

Groupon introducerades på börsen i fredags, Nasdaq (GRPN), efter en lång resa av problem. Det slutgiltiga startpriset på aktien sattes till 20 dollar. Ett pris som många, innan introduktionen, fann alldeles för högt.

Det visade sig dock gå riktigt bra för Groupon. Handlandet med aktien resulterade snabbt i ett pris på runt 28 dollar per aktie. Det lägsta under dagen var 26 dollar och det högsta 31 dollar. Det senare var en chock för många analytiker:

"Dessa toppar var helt galna," säger Lee Simmons, IPO-specialist på Dun & Bradstreet. "Jag förväntade mig att priset skulle stanna nära det övre intervall som Groupon hade prissatt aktien till, men jag trodde inte den skulle sträcka sig till de gränser som den faktiskt gjorde."

Varför aktien gick så bra förklarar Lee Simmons med att det ska ha funnits en stor efterfrågan på teknikaktier, som inte funnit något utlopp tidigare.

Dagens Industri skriver även idag hur det svenska investmentbolaget Kinnevik ökat i värde med 2 miljarder kronor på grund av deras innehav i Groupon och fredagens lyckade aktieintroduktion.

Aktieanalytikern Lee tror dock att det kan vara svårt att behålla dessa höga aktiekurser framöver:

"Dessa pristoppar är inte hållbara i längden," säger Simmons. "Jag tror att företaget har ett stort arbete framför sig att bevisa sig inför investerare. Hittills, i varje prospekt som de har ändrat, så har de angivit starkt att de inte förutser någon vinst i framtiden -- och de har medgett att det är en marknad öppen för konkurrens. "

Det är, vilket vi har skrivit om innan, många som är skeptiska till Groupons affärsmodell. De tjänar pengar men kostnaden för att uppehålla tillväxt och skapa nya kunder är högre än intäkterna. Samtidigt är det, precis som Lee säger, en marknad som är mycket enkelt för andra företag att ge sig in på och börja konkurrera med Groupon. Vilket bara i Sverige redan gett upphov till flertalet kloner.


Källa: di,
ecommercetimes

Relaterade nyheter:
Vad händer om Groupon går omkull?
Groupons börsintroduktion lagd på is tillsvidare
Groupon - är det verkligen värt trettio miljarder dollar?

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

Annons

Babyshop fyller på kassan med 33 miljoner kronor

De tidigare SCA- och Industrivärden-topparna Sverker Martin-Löf, Jan Johansson och Anders Nyrén är några av e-handelsbolagets nya delägare.

Annons
Annons
Schweiziska posten kör ut med Starships drönare

Schweiziska posten kör ut med Starships drönare

Swiss Post är bland de första att omfamna de markbundna paketdrönarna.

Juli sämre än juni i PostNords senaste e-handelsanalys

Juli sämre än juni i PostNords senaste e-handelsanalys

En ny undersökning visar att 63 procent av svenskarna handlade varor på nätet under juli månad.

Sviktande Guess ser framtiden på nätet

Det amerikanska klädmärket följer modet med en sjunkande butiksförsäljning samtidigt som onlinehandeln ökar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nytt samarbete fixar hundglass direkt i appen

Med start idag kan hundar, och deras ägare, i Stockholm beställa Hugo & Celine hundglass och snacks direkt i telefonen.

DHL:s nya logistikterminal ska ge snabbare leveranser

DHL:s nya logistikterminal ska ge snabbare leveranser

Logistikbolaget vill ta ett större grepp om den svenska e-handelsmarknaden med en ny terminal i Västberga strax utanför Stockholm.

Annons
Annons
Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

Nytt rekord för livsmedelsförsäljningen på nätet som ökar både i lösplock och färdiga middagslösningar.

El-lastbilar kan göra tung <nobr>näthandel</nobr> snällare mot miljön

El-lastbilar kan göra tung näthandel snällare mot miljön

I takt med att de tyngre e-handelspaketen väntas bli allt fler kan de eldrivna lastbilarna få en viktigare roll.

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Lägsta ordervärden för fri frakt och sena leveranser är några av de saker som gör att kunderna inte kommer tillbaka.

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

Den nya e-handelssatsningen har enligt modekoncernen ingen direkt jämförbar konkurrens från andra e-handelsaktörer.

1
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem