Annons

Groupons första dag på börsen

Groupons första dag på börsen

2011-11-07 09:49

Groupon introducerades på börsen i fredags, Nasdaq (GRPN), efter en lång resa av problem. Det slutgiltiga startpriset på aktien sattes till 20 dollar. Ett pris som många, innan introduktionen, fann alldeles för högt.

Det visade sig dock gå riktigt bra för Groupon. Handlandet med aktien resulterade snabbt i ett pris på runt 28 dollar per aktie. Det lägsta under dagen var 26 dollar och det högsta 31 dollar. Det senare var en chock för många analytiker:

"Dessa toppar var helt galna," säger Lee Simmons, IPO-specialist på Dun & Bradstreet. "Jag förväntade mig att priset skulle stanna nära det övre intervall som Groupon hade prissatt aktien till, men jag trodde inte den skulle sträcka sig till de gränser som den faktiskt gjorde."

Varför aktien gick så bra förklarar Lee Simmons med att det ska ha funnits en stor efterfrågan på teknikaktier, som inte funnit något utlopp tidigare.

Dagens Industri skriver även idag hur det svenska investmentbolaget Kinnevik ökat i värde med 2 miljarder kronor på grund av deras innehav i Groupon och fredagens lyckade aktieintroduktion.

Aktieanalytikern Lee tror dock att det kan vara svårt att behålla dessa höga aktiekurser framöver:

"Dessa pristoppar är inte hållbara i längden," säger Simmons. "Jag tror att företaget har ett stort arbete framför sig att bevisa sig inför investerare. Hittills, i varje prospekt som de har ändrat, så har de angivit starkt att de inte förutser någon vinst i framtiden -- och de har medgett att det är en marknad öppen för konkurrens. "

Det är, vilket vi har skrivit om innan, många som är skeptiska till Groupons affärsmodell. De tjänar pengar men kostnaden för att uppehålla tillväxt och skapa nya kunder är högre än intäkterna. Samtidigt är det, precis som Lee säger, en marknad som är mycket enkelt för andra företag att ge sig in på och börja konkurrera med Groupon. Vilket bara i Sverige redan gett upphov till flertalet kloner.


Källa: di,
ecommercetimes

Relaterade nyheter:
Vad händer om Groupon går omkull?
Groupons börsintroduktion lagd på is tillsvidare
Groupon - är det verkligen värt trettio miljarder dollar?

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Mobilen lockar trafik - men konverterar fortfarande sämst

Mobilen lockar trafik - men konverterar fortfarande sämst

Endast 2,5 procent av alla e-handelsbesök i en mobiltelefon leder till ett köp.

Annons
Annons
Mucker till New York - får in marknadsföringsguru

Mucker till New York - får in marknadsföringsguru

Det kaxiga underdog-varumärket äntrar USA och mångdubblar kontaktnätet i ett slag.

ICA storsatsar på nya digitala lösningar - startar egen hubb

ICA storsatsar på nya digitala lösningar - startar egen hubb

Vill öka tempot i den digitala utvecklingen.

Apoteksutmanaren:

Apoteksutmanaren: "Marknaden växer - och vi ska finnas där"

Man bygger inte ett starkt bolag över en natt, enligt Hubias VD Kim Persson.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny VD till Coop - han fick jobbet

Ny VD till Coop - han fick jobbet

Lämnar Mekonomen för toppjobb inom livsmedelsbranschen.

Odd Mollys <nobr>e-handel</nobr> ökar starkt - butikerna backar rejält

Odd Mollys e-handel ökar starkt - butikerna backar rejält

Nu ska hela företaget anpassas mer efter digitala försäljningskanaler.

ICA:s e-handel ökade med 48 procent under första halvåret

ICA:s e-handel ökade med 48 procent under första halvåret

Men kommer inte i närheten av utvecklingen hos Apotek Hjärtat som närapå dubblar sin e-handelstillväxt.

Annons
Annons
Nätbokhandel utmanar jättarna - blir lönsamma i år

Nätbokhandel utmanar jättarna - blir lönsamma i år

Säljer böcker med förlust för att sänka priserna.

2
Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack

iDeal Of Sweden söker:

Online Marketing Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem