Annons

Groupons första dag på börsen

Groupons första dag på börsen

2011-11-07 09:49

Groupon introducerades på börsen i fredags, Nasdaq (GRPN), efter en lång resa av problem. Det slutgiltiga startpriset på aktien sattes till 20 dollar. Ett pris som många, innan introduktionen, fann alldeles för högt.

Det visade sig dock gå riktigt bra för Groupon. Handlandet med aktien resulterade snabbt i ett pris på runt 28 dollar per aktie. Det lägsta under dagen var 26 dollar och det högsta 31 dollar. Det senare var en chock för många analytiker:

"Dessa toppar var helt galna," säger Lee Simmons, IPO-specialist på Dun & Bradstreet. "Jag förväntade mig att priset skulle stanna nära det övre intervall som Groupon hade prissatt aktien till, men jag trodde inte den skulle sträcka sig till de gränser som den faktiskt gjorde."

Varför aktien gick så bra förklarar Lee Simmons med att det ska ha funnits en stor efterfrågan på teknikaktier, som inte funnit något utlopp tidigare.

Dagens Industri skriver även idag hur det svenska investmentbolaget Kinnevik ökat i värde med 2 miljarder kronor på grund av deras innehav i Groupon och fredagens lyckade aktieintroduktion.

Aktieanalytikern Lee tror dock att det kan vara svårt att behålla dessa höga aktiekurser framöver:

"Dessa pristoppar är inte hållbara i längden," säger Simmons. "Jag tror att företaget har ett stort arbete framför sig att bevisa sig inför investerare. Hittills, i varje prospekt som de har ändrat, så har de angivit starkt att de inte förutser någon vinst i framtiden -- och de har medgett att det är en marknad öppen för konkurrens. "

Det är, vilket vi har skrivit om innan, många som är skeptiska till Groupons affärsmodell. De tjänar pengar men kostnaden för att uppehålla tillväxt och skapa nya kunder är högre än intäkterna. Samtidigt är det, precis som Lee säger, en marknad som är mycket enkelt för andra företag att ge sig in på och börja konkurrera med Groupon. Vilket bara i Sverige redan gett upphov till flertalet kloner.


Källa: di,
ecommercetimes

Relaterade nyheter:
Vad händer om Groupon går omkull?
Groupons börsintroduktion lagd på is tillsvidare
Groupon - är det verkligen värt trettio miljarder dollar?

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

Annons
Europas <nobr>e-handel</nobr> på väg att toppa 500 miljarder euro

Europas e-handel på väg att toppa 500 miljarder euro

En ny rapport förutspår att Europas sammanlagda e-handel kommer att öka med 12 procent i år.

Annons
Annons
Sportlala växlar upp med Team Sportias förre VD

Sportlala växlar upp med Team Sportias förre VD

Shoppingklubben för sport- och fritidsprodukter på nätet värvar Anders Edvardsson som ny Head of Partnerships.

Wellstreet med på tåget när Rêve plockar in nya miljoner

Shoppingappen tar in 5 miljoner kronor från tidigare investerare och e-handelsspecialisterna Wellstreet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Blondinbella och Rapunzel-Ida investerar i <nobr>e-handelsbolag</nobr>

Blondinbella och Rapunzel-Ida investerar i e-handelsbolag

Löwengrip Invest och Backlund Invest gör gemensam investering i ett e-handelsbolag.

Plattformsbytet slutade med nya <nobr>e-handelslokaler</nobr>

Plattformsbytet slutade med nya e-handelslokaler

Pen Store kritade på för en ny nätbutik och fick i samma veva tag i nya lokaler till sin e-handelsverksamhet när plattformsleverantören flyttade.

Swish avstängt på obestämd tid - <nobr>e-handlare</nobr> ej informerade

Swish avstängt på obestämd tid - e-handlare ej informerade

Betaltjänsten Swish för handel har varit nere sedan i fredags och e-handlare står utan information.

6
Annons
Annons

E-handlare i kläm när PayPal drar sig ur Turkiet

Betalföretaget kommer inte längre att erbjuda sina tjänster i Turkiet eftersom företaget inte fått de tillstånd som krävs från de lokala myndigheterna.

Ny lag tvingar Alibaba att stoppa all försäljning av medicin

Kina har infört en ny lag som förbjuder läkemedelsförsäljning på marknadsplatser.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem