Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Hitta leverantörer
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer?
Bli medlem nu eller Logga in:
 

Groupons första dag på börsen

Publicerad: 2011-11-07
Av: Julius Gunnilstam

Groupon introducerades på börsen i fredags, Nasdaq (GRPN), efter en lång resa av problem. Det slutgiltiga startpriset på aktien sattes till 20 dollar. Ett pris som många, innan introduktionen, fann alldeles för högt.

Det visade sig dock gå riktigt bra för Groupon. Handlandet med aktien resulterade snabbt i ett pris på runt 28 dollar per aktie. Det lägsta under dagen var 26 dollar och det högsta 31 dollar. Det senare var en chock för många analytiker:

"Dessa toppar var helt galna," säger Lee Simmons, IPO-specialist på Dun & Bradstreet. "Jag förväntade mig att priset skulle stanna nära det övre intervall som Groupon hade prissatt aktien till, men jag trodde inte den skulle sträcka sig till de gränser som den faktiskt gjorde."

Varför aktien gick så bra förklarar Lee Simmons med att det ska ha funnits en stor efterfrågan på teknikaktier, som inte funnit något utlopp tidigare.

Dagens Industri skriver även idag hur det svenska investmentbolaget Kinnevik ökat i värde med 2 miljarder kronor på grund av deras innehav i Groupon och fredagens lyckade aktieintroduktion.

Aktieanalytikern Lee tror dock att det kan vara svårt att behålla dessa höga aktiekurser framöver:

"Dessa pristoppar är inte hållbara i längden," säger Simmons. "Jag tror att företaget har ett stort arbete framför sig att bevisa sig inför investerare. Hittills, i varje prospekt som de har ändrat, så har de angivit starkt att de inte förutser någon vinst i framtiden -- och de har medgett att det är en marknad öppen för konkurrens. "

Det är, vilket vi har skrivit om innan, många som är skeptiska till Groupons affärsmodell. De tjänar pengar men kostnaden för att uppehålla tillväxt och skapa nya kunder är högre än intäkterna. Samtidigt är det, precis som Lee säger, en marknad som är mycket enkelt för andra företag att ge sig in på och börja konkurrera med Groupon. Vilket bara i Sverige redan gett upphov till flertalet kloner.


Källa: di,
ecommercetimes

Relaterade nyheter:
Vad händer om Groupon går omkull?
Groupons börsintroduktion lagd på is tillsvidare
Groupon - är det verkligen värt trettio miljarder dollar?




Kommentarer

Kommentera denna artikel

Du måste vara inloggad som medlem på forumet för att kunna kommentera.

Registrera dig här (gratis) eller logga in på befintligt konto.

Annons:
Relaterade nyheter

Senaste nytt

 






Leverantörserbjudanden

Jobb på Ehandel.se
Venue Retail Group söker:
Digital Product Manager - E-commerce
Tidningskungen.se söker:
Product Manager – E-Commerce
zanox söker:
Account manager
Teknikproffset.se söker:
Customer support