Annons

Grundaren av Diapers.com ska utmana Amazon på nytt

Grundaren av Diapers.com ska utmana Amazon på nytt

2015-01-12 12:03

Jet.com är något av det hetaste i e-handelsvärlden just nu. Marknadsplatsen som ska utmana Amazon med låga priser har ännu inte lanserats, men har ändå fått in mer än 80 miljoner dollar i riskkapital. Samtidigt står kunderna i kö för att få betala sitt medlemskap till sajten.

2010 Sålde Marc Lore sitt företag Quidsi, som bland annat drev sajten Diapers.com, till Amazon för 550 miljoner dollar efter en lång och utdragen kamp. Samtidigt erbjöds han ett jobb hos e-handelsjätten, en arbetsplats han var trogen i över två år.

Nu är det dags att återigen stå på egna ben i e-handelsvärlden, och han gör det med en ny satsning som mycket väl kan ge sin forna arbetsgivare huvudvärk. Med marknadsplatsen Jet.com, som kommer att sälja allt från sportutrustning och tvättmedel till skor och livsmedel från hundratals återförsäljare, planerar Marc Lore att ge Amazon en match.

Han säger dock att det inte handlar om hämnd för att Amazon i stort sett tvingade honom till att sälja Quidsi för snart fem år sedan. Snarare handlar det om att Lore anser sig ha kommit på ett nytt och innovativt sätt att tänka kring priser på nätet.

Tjänar inget på försäljningen

Det innovativa är att Jet.com kommer att erbjuda miljontals varor till lägsta möjliga pris. Något man ska göra genom att använda sig av en Costco-liknande modell, fast på nätet. Det innebär att de som vill handla på marknadsplatsen får betala 50 dollar om året för ett medlemskap, vilket i sin tur ska spara en genomsnittlig kund ungefär 150 dollar om året enligt Lore.

Priserna på sajten kommer att vara runt 5 procent lägre än någon annanstans på nätet. Jet kommer dock inte att tjäna några pengar på de varor som säljs på marknadsplatsen, återförsäljarna får behålla hela kakan för sig själva. Det Jet ska tjäna pengar på är inkomsterna från medlemskapen.

Om det är ett tillvägagångssätt som kan ge Amazon en match återstår att se. Investerare verkar åtminstone tro det. Hittills har Lore fått in 80 miljoner dollar i riskkapital, och då har marknadsplatsen inte lanserats ännu. Kunderna verkar också sålda på idén.

Marknadsplatsen, som ska öppna om en dryg månad, använder sig just nu av ett kösystem och har fått folk att rada upp sig och sprida nyheten. För att få en plats måste man nämligen först registrera sig och sedan spamma sina vänner och familj med information om Jet.com.


Källor: Forbes, ReCode

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta