Grundaren av Diapers.com ska utmana Amazon på nytt

Jet.com är något av det hetaste i e-handelsvärlden just nu. Marknadsplatsen som ska utmana Amazon med låga priser har ännu inte lanserats, men har ändå fått in mer än 80 miljoner dollar i riskkapital. Samtidigt står kunderna i kö för att få betala sitt medlemskap till sajten.

2010 Sålde Marc Lore sitt företag Quidsi, som bland annat drev sajten Diapers.com, till Amazon för 550 miljoner dollar efter en lång och utdragen kamp. Samtidigt erbjöds han ett jobb hos e-handelsjätten, en arbetsplats han var trogen i över två år.

Nu är det dags att återigen stå på egna ben i e-handelsvärlden, och han gör det med en ny satsning som mycket väl kan ge sin forna arbetsgivare huvudvärk. Med marknadsplatsen Jet.com, som kommer att sälja allt från sportutrustning och tvättmedel till skor och livsmedel från hundratals återförsäljare, planerar Marc Lore att ge Amazon en match.

Annons

Han säger dock att det inte handlar om hämnd för att Amazon i stort sett tvingade honom till att sälja Quidsi för snart fem år sedan. Snarare handlar det om att Lore anser sig ha kommit på ett nytt och innovativt sätt att tänka kring priser på nätet.

Tjänar inget på försäljningen

Det innovativa är att Jet.com kommer att erbjuda miljontals varor till lägsta möjliga pris. Något man ska göra genom att använda sig av en Costco-liknande modell, fast på nätet. Det innebär att de som vill handla på marknadsplatsen får betala 50 dollar om året för ett medlemskap, vilket i sin tur ska spara en genomsnittlig kund ungefär 150 dollar om året enligt Lore.

Priserna på sajten kommer att vara runt 5 procent lägre än någon annanstans på nätet. Jet kommer dock inte att tjäna några pengar på de varor som säljs på marknadsplatsen, återförsäljarna får behålla hela kakan för sig själva. Det Jet ska tjäna pengar på är inkomsterna från medlemskapen.

Om det är ett tillvägagångssätt som kan ge Amazon en match återstår att se. Investerare verkar åtminstone tro det. Hittills har Lore fått in 80 miljoner dollar i riskkapital, och då har marknadsplatsen inte lanserats ännu. Kunderna verkar också sålda på idén.

Marknadsplatsen, som ska öppna om en dryg månad, använder sig just nu av ett kösystem och har fått folk att rada upp sig och sprida nyheten. För att få en plats måste man nämligen först registrera sig och sedan spamma sina vänner och familj med information om Jet.com.

Källor: Forbes, ReCode

Annons