Annons

Grupptrycket ska få kunderna att slutföra sina köp Jay Radia

Grupptrycket ska få kunderna att slutföra sina köp

2017-07-24 14:39

Genom att visa hur många andra som ser produkten samtidigt ska kunderna lockas att slutföra sina köp.

Det Londonbaserade digitala marknadsföringsföretaget Yeildify har kommit på ett sätt att utnyttja grupptrycks-effekten för att få kunderna att e-handla mer.

Yeildifys affärsidé är just att hjälpa e-handelsföretag med att kartlägga sina så kallade conversion rates, alltså hur många av sajtens besökare som också slutför ett köp. Syftet är förstås att på sikt få företagen att öka sin försäljning. 

Effektiv metod ska öka konverteringen

Nu lanserar dock Yeildify ett verktyg som ska förfina metoden ytterligare. Genom så kallat Dynamic Social Proof, som bland annat appellerar till kundernas rädsla för att gå miste om en vara som finns i begränsad mängd, ska nu företaget nå nya framgångar.

Tricket är att visa besökarna på en sajt hur många andra som kollar på exakt samma produkt samtidigt som dem och på så viss skapa det som på engelska kallas FOMO, eller fear of missing out. 

Denna metod ska enligt Yeildify redan ha haft bevisad effekt i undersökningar och företaget vill nu erbjuda e-handlarna att ha en sådan notering antingen lagom undanskymt på sajten eller väl synligt, beroende på vad e-handlaren själv föredrar.

Annons
Annons

"Du måste förstå drivkrafterna"

Jay Radia, som är medgrundare och VD för Yeildify, menar att e-handlarna måste hänga med i utvecklingen.

- Med Dynamic Social Proof använder våra kunder enkla men kraftfulla element av sociala och beteendemässiga psykologiska effekter för att öka konverteringsgraden, vilket verkligen vittnar om hur e-handelssajter behöver jobba för att bli mer sofistifikerade i sin approach till kundresan. För att överleva i den här branschen är det inte längre tillräckligt att använda sig av rabatter - du måste förstå drivkrafterna bakom varje interaktion och få dem att jobba för ditt företag och för din kund, säger han i ett pressmeddelande. 

Yeildify har tidigare rönt stor uppmärksamhet på hemmaplan i England för sin snabba tillväxt. Enligt egen utsago har de levererat över 50 000 kampanjer till över 500 företag på fler än 1000 sajter över hela världen.

 

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Förre vd:n avgår efter 16 år.

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

"Passar bra att jag tar mig an ett nytt uppdrag nu".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

"Krångligt att förstå vad företag förväntar sig".

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

Förändringsarbetet fortsätter.

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

"Viktigt att organisationen är förändringsbenägen".

Annons
Annons
Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Så typiskt Burde.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta