Grupptrycket ska få kunderna att slutföra sina köp

Genom att visa hur många andra som ser produkten samtidigt ska kunderna lockas att slutföra sina köp.

Det Londonbaserade digitala marknadsföringsföretaget Yeildify har kommit på ett sätt att utnyttja grupptrycks-effekten för att få kunderna att e-handla mer.

Yeildifys affärsidé är just att hjälpa e-handelsföretag med att kartlägga sina så kallade conversion rates, alltså hur många av sajtens besökare som också slutför ett köp. Syftet är förstås att på sikt få företagen att öka sin försäljning. 

Annons

Effektiv metod ska öka konverteringen

Nu lanserar dock Yeildify ett verktyg som ska förfina metoden ytterligare. Genom så kallat Dynamic Social Proof, som bland annat appellerar till kundernas rädsla för att gå miste om en vara som finns i begränsad mängd, ska nu företaget nå nya framgångar.

Tricket är att visa besökarna på en sajt hur många andra som kollar på exakt samma produkt samtidigt som dem och på så viss skapa det som på engelska kallas FOMO, eller fear of missing out. 

Denna metod ska enligt Yeildify redan ha haft bevisad effekt i undersökningar och företaget vill nu erbjuda e-handlarna att ha en sådan notering antingen lagom undanskymt på sajten eller väl synligt, beroende på vad e-handlaren själv föredrar.

"Du måste förstå drivkrafterna"

Jay Radia, som är medgrundare och VD för Yeildify, menar att e-handlarna måste hänga med i utvecklingen.

- Med Dynamic Social Proof använder våra kunder enkla men kraftfulla element av sociala och beteendemässiga psykologiska effekter för att öka konverteringsgraden, vilket verkligen vittnar om hur e-handelssajter behöver jobba för att bli mer sofistifikerade i sin approach till kundresan. För att överleva i den här branschen är det inte längre tillräckligt att använda sig av rabatter - du måste förstå drivkrafterna bakom varje interaktion och få dem att jobba för ditt företag och för din kund, säger han i ett pressmeddelande. 

Yeildify har tidigare rönt stor uppmärksamhet på hemmaplan i England för sin snabba tillväxt. Enligt egen utsago har de levererat över 50 000 kampanjer till över 500 företag på fler än 1000 sajter över hela världen.

 

Annons
Annons