Gudrun Sjödén prisas för framgångsrik utlandsexpansion

"Skapat en egen nisch i en tuff bransch".

Designern Gudrun Sjödén fick under gårdagskvällen pris i tävlingen Entrepreneur of the year, som hålls varje år. Hennes klädmärke, med samma namn, tillverkar färggranna och ekologiska kläder för kvinnor och säljs både i företagets fysiska butiker och i den egna e-handeln.

"Personifierar sitt eget varumärke"

På senare år har varumärket Gudrun Sjödén expanderat kraftigt och har idag 22 fysiska butiker i sju länder. Sex av butikerna ligger i Sverige och 10 i Tyskland. Resten finns i Norge, Danmark, Finland, USA och Storbritannien. Gudrun Sjöden i egen hög person får nu därför tävlingens pris för Bästa internationella tillväxt.

Annons

- Gudrun Sjödén har skapat en egen nisch i en tuff bransch. Hon såg tidigt möjligheterna i en kanal som förändrat konsumtionsmönster världen över. Vår pristagare gav aldrig upp USA-drömmen och i dag når hennes produkter konsumenter i 70 länder.  Vi niger och bockar för Gudrun Sjödén, som personifierar sitt eget varumärke, motiverar tävlingen priset.

Västeråsduo vann huvudpriset

Årets upplaga av tävlingen var den 22:a i ordningen och priset som årets entreprenör gick den här gången till Västeråsduon Claes Mellgren och Per Olof Andersson, vars företag AQ Group, som levererat komponenter och system till industrin i 20 år. De kommer nu att tävla mot andra europeiska vinnare i den stora Europafinalen, som hålls senare i år. 

Stina Ehrensvärd från säkerhets- och teknikföretaget Yubico, prisades som årets kvinnliga stjärnskott. Till den manliga motsvarigheten utsågs i år Benjamin Isasson på FMF Assistans i Örebro. Även hederspriset Family Business Award 2017 delades ut och gick i år till systrarna Anna Borgeryd and Karin Bodin från Polarbröd AB. 

Annons