Annons

Gunnar Wetterberg: Stäng av nätets värsta snyltare

Gunnar Wetterberg: Stäng av nätets värsta snyltare

2014-02-10 10:31

Returer kostar e-handlare stora pengar, och för många är fria returer ett nödvändigt ont för att stå sig i konkurrensen. Men det finns också konsumenter som utnyttjar ångerrätten på ett tvivelaktigt sätt. Nu flaggar Expressens Gunnar Wetterberg, för att man bör stänga av nätets värsta ångermissbrukare.

I december skrev vi om en tyskt studie från, Frankfurt School of Finance and Management, som omfattade 5,9 miljoner köp av sammanlagt 166 000 kunder hos en stor tysk e-handelsfirma.

Den visade att 5 procent av kunderna returnerade 80 procent av de varor som de hade köpt. Studien visade även att 1 procent av kunderna skickade tillbaka minst 90 procent av sina inköp, och att vinsten för e-handlaren skulle ha varit nästan 50 procent högre utan returkostnader.

Varje retur kostar mellan 6 och 18 dollar, visar andra studier, och det är exklusive kostnader för produkter som kommer tillbaka från kunder i osäljbart skick. Det här är ett något som berör många e-handlare, men även konsumenter, och i en ledare belyser Expressens fristående kolumnist, Gunnar Wetterberg problemet.

Här belyser Wetterberg hur reglerna om ångerreturer kom till för att stärka konsumenterna, men att de också kan missbrukas på andra konsumenters bekostnad.

Han tar bland annat upp ett välkänt tyskt fenomen, något som kallas Zalandoparty, och som innebär att tyska tonåringar beställer mängder med kläder från e-handelsjätten som de sedan festar loss i. När helgen väl är över går kläderna i retur.

Vill se hårdare tag

Wetterberg är noga med att påpeka att Ångerveckan var ett stort framsteg för konsumentskyddet när den kom, och det ligger i e-handelns intresse att den fungerar för att kunderna ska våga handla på nätet. Det systematiska utnyttjandet av returmöjligheter är dock ett problem, och svårt att reglera.
– Om nätsnattarna inte ska fördärva handelns möjligheter för alla måste e-handeln få lov att värja sig, skriver Wetterberg.
Han skriver också hur det daltas för mycket med problemköpare och Zalandopartajare. Till stor del för att e-handlare är rädda för dålig publicitet, bland annat i sociala medier, något som vi vet kan sprida sig som en löpeld. Men det tycker inte Wetterberg ska hindra e-handlare.
– Som e-konsument har jag ingen som helst lust att se nätfirmorna fjäska bort mina pengar på Zalandofestare. Det är rimligt att bolagen helt enkelt stänger av kunder som returnerar skadade varor eller skickar tillbaka 80 eller 90 procent av allt de köper. Om bolagen skyltar öppet med sina regler kan det bli tvärtom. Jag e-köper hellre från handlare som håller efter okynnesreturerna, då vet jag att jag får bättre valuta för pengarna, skriver Wetterberg.

Källa: Expressen

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

argit
2014-02-10 10:38

De skulle skada mer än det gör nytta för e-handlarna.

Parvelito
2014-02-10 11:12

Jag gillar Wetterberg, och just den här idéen kan inte låta bli att väcka en del sympatier. Utan att lägga något annat än logiska aspekter vid det hela så börjar man ju fundera över vem det är fel på om man man måste returnera mer än 50% av allt man köper.

Richie72
2014-02-10 11:19

Jag tror att det i framtiden kommer finnas personer som inte får handla på distans, precis som det finns personer som inte får handla på kredit.

Jag tror inte det kommer skada e-handeln, jag tror det är en förutsättning för att nå lönsam e-handel. Det gäller att hålla nere alla kostnader, bra produkter, bra leverantörer och bra kunder.

Prix
2014-02-10 11:55

Jag förstår inte en del människor. Hat varit med om mer än en gång att man frankerar med frimärken för 40-60 kr för en produkt värd 80-90 kr (inkl. frakt). Jag förstår helt ärligt inte hur man kan göra något sådant? Sälj den på Tradera, till en vän eller ge bort den... Eller varför inte bara slänga det om man inte vill ha de man två veckor tidigare var så ivrig att köpa!

Något jag absolut blir vansinnig på är produkter med synligt slitage som kommer tillbaka. Det är inte acceptabelt och det är inte heller att acceptera att man inte packar väl eller hävdar att man skickat något som inte kommer fram om det inte finns kvitto på detta.

Jimmy Öström
2014-02-10 12:27

Håller helt med dig Tim!

prylsjuk
2014-02-10 12:40

Hm, intressant. Dock är det jävligt svårt när det gäller mode (skor, kläder osv.) då mycket ser jävligt fräsch ut på modellen på företagets hemsida, men när man själv ska testa så sitter det inte alls lika snyggt, färgerna är inte desamma, storleken är för lite osv. Blir lätt några turer hit och dit innan det stämmer/ev. man beslutar sig att inte ha det överhuvudtaget. Trist för företaget då det kostar jävligt mycket pengar, men vad ska man göra? Finns väl mycket att göra, men ska man bara förbjuda dom från att handla, den lilla procenten som det handlar om? Kanske, men det har jag svårt att se att man ska göra. Till slut handlar väl dessa typer för en summa som väger upp "förlusten", får man hoppas. Finns ju däremot udda typer som verkar ha som hobby att beställa hem och bara skicka tillbaka. Svårt!

GregerA
2014-02-10 20:26

Är "ånger management" nästa heta konsultnisch? :P

Det finns väl inga lagliga hinder att neka fler köp från kunder som är flitiga "returnerare" - likaväl som man kan neka fler köp till folk som t.ex inte betalar sina räkningar. Så länge det inte sker på grunder som faller under diskrimineringslagstiftningen.

Parvelito
2014-02-10 20:59

Det finns mycket pengar i att styra upp det hela, så jag tror vi kommer få se graderingar av kunder i våra ehandelssystem ganska snart. Har man kunder som returnerar mycket kan man ju helt enkelt sluta skicka erbjudandemail till dem, sluta skicka aktiveringsmail när de inte handlat, inte be dem slutföra sin övergivna kundvagn eller jaga dem med dyr re-Targeting.

Kunder som hämtar hem ett returnummer kan ju få en cookie som ser till att de allra bästa erbjudandena inte visas, etc.

Vill en olönsam kund överge dig, så le och var glad. Det låter helt tvärt emot vad man fått lära sig om kundvård, men egentligen ser jag inget fel med att hjälpa kunder att prova någon annanstans att handla om de ideligen är så missnöjda med dina varor.

NellyPeter
2014-02-11 01:14

Money talks! Jag tror att man helt enkelt far gradera sina kunder. De kunder som returnerar mycket och som ar olonsamma far betala frakt och returner. Kunder som ar lonsamma far fri frakt och fria returner. Det ar ok att behandla kunder olika beroende pa hur lonsamma de ar!

Kocken
2014-02-11 12:25

Tänker lite bilförsäkring
En trappstege i pris beroende på hur många returer/kundtjänstärenden en kund har.

Men till sist är det företagen som måste generera vinst och erbjuder de allt gratis och inte har täckning för de får de skylla sig själva. Det går inte att skylla på konstiga kunder, då måste man ta med dem i beräkningarna från början.

1. Bättre storleksguider
2. Bättre och fler bilder
3. Någon typ av provrumsfunktion
4. Kunder kan välja bort bytesrätten mot ett lägre pris, redan i kassan?
5. Bättre produktbeskrivningar
6. Funktion där butiken hjälper kunden att ta fram sina klädmått och lagra dem. Sedan matcha dem mot de produkter kunden lägger i varukorgen.
7. Ge de kunder som fyllt i sitt "Måttkort" Fri frakt och Fria returer, men ta betalt av de som inte gjort det.
8. Eller varför inte ett fristående bolag som hjälper kunden att ta fram "måttkort" och lagra dem. Sedan får butikerna hämta upp dessa kort mot en kostnad.

bslask
2014-02-12 11:48

Helt rätt kocken!
Även om det är lätt som ehandlare att tycka illa om dessa "retur missbrukare" så har hittills i vart fall inte förbud och restriktioner varit det som är framgångsgrundande på nätet. Utan mer som du skriver fram med nya innovativa sätt att gå runt problemet, flera av din ideer är vettiga!

Per Nilsson
2014-02-12 12:07

+1 på Kocken. Smart idé som dessutom är rätt lätt att genomföra också.

Thomas THL
2014-02-13 09:08

Förstår inte problemet och att så många verkar tycka synd om företaget med alla returer.
Det finns en lösning:
GE FAAAAAAN I ATT ERBJUDA FRI FRAKT & RETURER!
Sorry men är så less på läsa om dessa stackars företag, ingen har tvingat dem till detta.

Annons
Komplett efter nedläggningarna: Lägger resurserna i Norge

Komplett efter nedläggningarna: Lägger resurserna i Norge

Slutade med Marketplace och lämnade Finland.

Annons
Annons
Erbjuder hemleverans på julafton - men bara i grannlandet

Erbjuder hemleverans på julafton - men bara i grannlandet

De svenska konsumenterna får nöja sig med den 23:e.

E-handelns kamp mot returerna och för miljön

E-handelns kamp mot returerna och för miljön

Onlineshopping förenklar ofta vår vardag, men påverkar miljön på flera sätt.

E-handlare förlorar miljoner i omsättning på dåliga priser

E-handlare förlorar miljoner i omsättning på dåliga priser

Över 70 procent av e-handlarna sägs göra fel.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Välgörenheten goes <nobr>e-handel</nobr> - Swish spiken i kistan för bössan

Välgörenheten goes e-handel - Swish spiken i kistan för bössan

Flera miljarder via nätet.

Jollyroom slår nytt rekord i lageryta

Jollyroom slår nytt rekord i lageryta

E-handelföretagets kraftiga tillväxt kräver löpande investeringar.

Män räddar decemberhandeln - shoppar i sista stund

Män räddar decemberhandeln - shoppar i sista stund

Litar på e-handeln.

Annons
Annons
Topprekrytering hos MQ - hon blir ny försäljningschef

Topprekrytering hos MQ - hon blir ny försäljningschef

"Kommer mycket väl till pass i denna förändringsresa".

Julhandeln har flyttat - supersvag ökning i december

Julhandeln har flyttat - supersvag ökning i december

Total utklassning.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta