Gymgrossisten skippar Europa och skär ned på personal

Gymgrossisten byter fokus från Europa till Norden och säger upp en tredjedel av personalstyrkan.

Gymgrossisten har de senaste åren gått stadigt framåt, men hittills i år har omsättningen bromsat in. Enligt sajten Breakit växte Gymgrossisten bara med fem procent under andra kvartalet i år jämfört med samma period året innan. För något år sedan låg tillväxten på 30 procent, vilket förstås är betydligt mer.

Nu väljer bolaget att bortse från den planerade Europasatsningen och istället bara fokusera på Norden. Därmed anses personalstyrkan vara för stor och nu väljer företaget att säga upp 20 av 70 anställda på huvudkontoret i Stockholm, samt en tjänst i Trollhättan.

Annons

-Fokus är viktigt. Norden är Gymgrossistens hemmamarknad och vi känner att det finns mer att göra här för att stärka vår position ytterligare. Norden är även huvudfokus för hela Qliro Group, säger Erik Löfgren som är kommunikationschef på Qliro Group.

Är det nödvändigt att säga upp så många personer, med tanke på att ni trots allt inte går med förlust?

-Gymgrossisten har haft en organisation rustad för tillväxt på nya marknader. När fokus nu ligger på den nordiska kärnmarknaden så är viktigt för bolaget att ha en organisation som matchar förutsättningarna för verksamheten, säger Erik Löfgren.

Gymgrossisten är historiskt sett det företag i e-handelskoncernen Qliro Group som har gått bäst, med en bra utveckling och god vinst. Men Erik Löfgren ser inte att beskedet om varsel kommer att påverka koncernens andra bolag.

- Detta är självklart en svår process eftersom det handlar om kollegor som vi känner och träffar varje dag. Men gruppbolagen i sig påverkas inte då bolagen inom gruppen sköter sina verksamheter relativt självständigt.

Annons