Annons

Hälften av svenskarna kan tänka sig köpa bilen online

Hälften av svenskarna kan tänka sig köpa bilen online

2015-04-01 10:30

Det fortsätter att strömma köpare till bilhallarna men hur kommer de att se ut i framtiden när allt fler kan tänka sig att köpa sin bil direkt på nätet. En ny undersökning visar att mer än varannan svensk kan tänka sig köpa en bil online, varav 19 procent kan tänka sig köpa en fabriksny.

Allt fler rapporter visar att bilhandeln sakta men säkert börjar leta sig ut på nätet och att bilköpare i större utsträckning kan tänka sig att köpa sin bil på nätet. Nu visar en ny undersökning framtagen av Bytbil.com, Svenskarna och bilköpet, att 56 procent kan tänka sig köpa en bil online.

Av dem kan hela 19 procent tänka sig köpa en fabriksny bil. Bara i Kina kan fler privatpersoner tänka sig köpa bil på motsvarande vis, där är andelen 61 procent. Idag börjar nio av tio bilköp på Internet, antingen på någon av biltillverkarnas eller återförsäljarnas egna sajter eller på olika motorsajter.

– Internet är den viktigaste informationskanalen, medan mötet med bilförsäljaren och provkörning i regel är det avgörande för köpbeslutet, säger Marcus Gustafsson, marknads- och försäljningschef på Bytbil.

Tillverkarna rullar ut på nätet

Strax innan jul aviserade Volvo Car att de planerar att sälja sina nya bilmodeller online, och de är inte ensamma. I april 2014 rullade Saab/Nevs ut en digital plattform för försäljning av de Saab 9-3 som nytillverkades i standardiserade utförande i Trollhättefabriken.

Annons
Annons

I bland annat Australien säljer Subaru en nischmodell och på ett antal marknader har Mini ett privatleasingerbjudande skräddarsytt för nätet, Mini To Go. I Shanghai byggs showrooms där bilköparna tittar på bilen för att sedan beställa den själv online.

– Märkesbilhandeln står inför ett kund- och leverantörsdrivet systemskifte, en evolution, som delvis innebär en helt ny roll där personlig service står ännu mer i fokus, säger Marcus Gustafsson.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Annons
Annons
Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons
Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta