HBO Nordic har äntligen lanserats men fansen rasar

Efter att först skjutit upp lanseringen har HBO Nordic nu släppt sin streamingtjänst i Sverige. Men det är många som blivit besvikna. De som registrerat sig på sajten har fått se andra gå före i kön, och många rasar över den långa bindningstiden.

HBO Nordic planerade att lansera sin streamingtjänst i Sverige och Norden under oktober månad, men så blev det inte. Istället sköt man upp premiären och passade samtidigt på att reta upp en hel del fans.

När man nu äntligen lanserar tjänsten verkar man ha retat upp ännu fler. Tidigare hade man lovat att de som registrerade sig på deras sajt först skulle få tillgång till tjänsten. Men enligt ett pressmeddelande som HBO släppt på sin Facebook-sida kan man läsa att de som köpt en Samsung-tv eller har ett abonnemang med Telia är först ut.

Annons
Annons

– Vi kommer i början att bjuda in Samsung-kunder som redan har erhållit en värdekod vid sitt köp. Därefter släpps de fans som har registrerat sig för vårt nyhetsbrev in successivt. De kommer att få en inbjudan med en värdekod som gör prenumerationens första månad kostnadsfri, står det i pressmeddelandet.

Inte det utbud som utlovats

Det här verkar ha skapat en del upprörda fans, eller nu kanske snarare före detta sådana, och på HBO:s Facebook-sida haglar det med missnöjda kommentarer.

– Var ju lovad via hemsidan att få regga mig bland de första eftersom jag var bland de första att sätta upp mig på "fans"-listan. Nu släpps Samsungfolket in genom VIP ingången och själv står man där med hatten i handen som en mupp. Där fick jag!, skriver en av många som svarat på pressmeddelandet.

Och det är också en hel del som retar sig på HBO Nordics regler vad gäller bindningstid. Till skillnad från sina konkurrenter är det 12 månaders bindningstid som gäller, och det ska även vara tre månaders uppsägningstid.

– 12 månaders abonnemang, har ni dåligt självförtroende? Är tjänsten bra och attraktiv så kommer folk låta sina abbonemang löpa som med Netflix. Att tvinga folk att binda sig med ett operatörsabbonemang likt Telia, Comhem, Boxer mm. känns väldigt omodernt. Jag vill nog påstå att många som konsumerar denna typ av tjänster gör det på grund av valfrihet. Valfrihet att konsumera när man vill och det man vill. Det finns en anledning att Spotify och Netflix blir omåttligt populära, skriver en annan.

Det sägs även vara få enheter som stöds och inte heller utbudet ska vara som utlovat. Enligt vad vi har hört ska de också vara mycket dåliga med att svara sina fans. HBO Nordic fick nog inte den flygande start de hoppats på.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!