Annons

H&M-chef tar över rollen som VD på Cervera Cerveras gamla vd Johan Junehed och nya vd:n Peter Rimbäck

H&M-chef tar över rollen som VD på Cervera

2019-05-09 08:27

"De vill få in nya tankar".

Sedan 2015 har Johan Junehed varit vd för Cervera, men i mars 2019 valde han att lämna sin roll "efter samråd med styrelseordförande Claes Bodell", skrev bolaget i ett pressmeddelande. 

– De vill få in nya tankar, och det är ett resonemang jag kan acceptera efter alla år som jag har jobbat med Cervera, sa Johan Junehed. 

Enligt Claes Bodell är målet att ompröva vissa delar men att bolagets strategi i allmänhet ska förbli som den är. Cerveras räkneskapsår avslutades i augusti 2018 och då var resultatutvecklingen negativ så målet för 2019 är att vända utvecklingen. Detta skulle företaget göra bland annat genom att se över sortiment, leverantörer och hyresavtal.

LÄS ÄVEN: Nu blir Cerveras butiker lokala e-handelslager

Jakten efter en ny vd påbörjades redan i mars. Under tiden tillsattes bolagets styrelseledamot Björn Krasse som tillförordnad vd.

Annons
Annons

Men nu rapporterar Cervera att de har hittat en ny vd. Styrelsen har utsett Peter Rimbäck till Cerveras nya vd, som börjar officiellt i augusti.

– Cervera är en ledande aktör i Sverige inom sina segment. Ökad konkurrens, högre krav från kunderna och en ökande efterfrågan för onlineaktörer har varit tydliga trender i de branscher jag verkat i. Jag ser stor potential i att driva Cerveras omni-strategi framåt, säger Peter Rimbäck.

Peter Rimbäck kommer senast från H&M där han var lands-CFO samt tillförordnad landschef för H&M Sverige, då hans fokusområde var att förbättra kunderbjudandet i butik, online och omni. Innan dess har han bland annat varit ansvarig för H&M:s expansion i Nordamerika, och globalt ansvarig för inköp av butiksinredning.

– I Peter har vi funnit en vd med gedigen kompetens och erfarenhet för att utveckla Cervera mot uppsatta mål. Cervera, liksom hela detaljhandeln, genomgår en snabb förändring med ändrat köpbeteende, där vi måste bli snabbare i att anpassa såväl sortiment som kanaler till kund och butiksbestånd, säger Claes Bodell. 

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta