Annons

H&M-chef tar över rollen som VD på Cervera Cerveras gamla vd Johan Junehed och nya vd:n Peter Rimbäck

H&M-chef tar över rollen som VD på Cervera

2019-05-09 08:27

"De vill få in nya tankar".

Sedan 2015 har Johan Junehed varit vd för Cervera, men i mars 2019 valde han att lämna sin roll "efter samråd med styrelseordförande Claes Bodell", skrev bolaget i ett pressmeddelande. 

– De vill få in nya tankar, och det är ett resonemang jag kan acceptera efter alla år som jag har jobbat med Cervera, sa Johan Junehed. 

Enligt Claes Bodell är målet att ompröva vissa delar men att bolagets strategi i allmänhet ska förbli som den är. Cerveras räkneskapsår avslutades i augusti 2018 och då var resultatutvecklingen negativ så målet för 2019 är att vända utvecklingen. Detta skulle företaget göra bland annat genom att se över sortiment, leverantörer och hyresavtal.

LÄS ÄVEN: Nu blir Cerveras butiker lokala e-handelslager

Jakten efter en ny vd påbörjades redan i mars. Under tiden tillsattes bolagets styrelseledamot Björn Krasse som tillförordnad vd.

Annons
Annons

Men nu rapporterar Cervera att de har hittat en ny vd. Styrelsen har utsett Peter Rimbäck till Cerveras nya vd, som börjar officiellt i augusti.

– Cervera är en ledande aktör i Sverige inom sina segment. Ökad konkurrens, högre krav från kunderna och en ökande efterfrågan för onlineaktörer har varit tydliga trender i de branscher jag verkat i. Jag ser stor potential i att driva Cerveras omni-strategi framåt, säger Peter Rimbäck.

Peter Rimbäck kommer senast från H&M där han var lands-CFO samt tillförordnad landschef för H&M Sverige, då hans fokusområde var att förbättra kunderbjudandet i butik, online och omni. Innan dess har han bland annat varit ansvarig för H&M:s expansion i Nordamerika, och globalt ansvarig för inköp av butiksinredning.

– I Peter har vi funnit en vd med gedigen kompetens och erfarenhet för att utveckla Cervera mot uppsatta mål. Cervera, liksom hela detaljhandeln, genomgår en snabb förändring med ändrat köpbeteende, där vi måste bli snabbare i att anpassa såväl sortiment som kanaler till kund och butiksbestånd, säger Claes Bodell. 

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Backar med tre miljoner.

Annons
Annons
BabyBjörn startar dotterbolag i Kina:

BabyBjörn startar dotterbolag i Kina: "Stor potential"

Expanderar i Asien.

"Om Amazon kommer hit ska vi kräva kollektivavtal"

"De ser inte människor som levande varelser".

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Vill ha höjda löner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Skyller på förra årets fest.

Axfoods nya rekord - <nobr>E-handel</nobr> växte med 37 procent

Axfoods nya rekord - E-handel växte med 37 procent

Enligt färska siffror.

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent:

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent: "Ökar tempot"

Siktar på 100 miljoner.

Annons
Annons
Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

"Tillbaka i ny kostym".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta