H&M fälls av RO – rabatt gällde inte i alla kanaler

Inte en lugn stund för modekedjan.

Det går inte bra för H&M i media just nu. Utöver att kämpa med en omställning mot e-handel, så har modekedjan flera gånger hamnat i blåsväder kring sin marknadsföring. Nu senast handlade det om en mörkhyad pojke som man klätt i ett ogenomtänkt budskap, vilket spätt på ryktet om att företagets marknadsavdelning har ett rasistiskt synsätt.

LÄS ÄVEN: Efter rasismkritiken mot H&M - världsartist bryter samarbete

Annons

Innan denna fadäs har det dock haglat kritik kring H&M:s olika kampanjer. Nu meddelar även Reklamombudsmannen att de fällt modeföretaget för vilseledande reklam. Denna gång handlar det dock om en kommunikationsmiss i textform, snarare än i bildform.

Under julhandeln ska H&M ha lanserat en kampanj som erbjöd kunderna 20 procent i rabatt. Företaget ska ha förmedlat följande budskap på sin sajt, fast på olika rader och i olika färger och textstorlekar:

Online & in store!
20% off everything & free delivery
Rab­atten aktiveras i kassan.
Fri standardfrakt använd kod 3928.
Erbjudandet gäller på hm.com t.o.m. 2017-11-25
och i butik t.o.m. 2017-11-24.

Anmälan gjordes av en privatperson, som besökt en av H&M  butiker för att få ta del av den utlovade rabatten. Erbjudandet ska dock inte ha varit detsamma i de fysiska butikerna som på nätet, vilket anmälaren inte tycker framgår av erbjudandets utformning. Reklamombudsmannen håller med:

- Reklamombudsmannen finner att reklamen, med påståendena ”Online & in store!”, ”20% off everything & free delivery" och ”Erbjudandet gäller på hm.com t.o.m. 2017-11-25 och i butik t.o.m. 2017-11-24”, ger intryck av att rabatten om 20 procent gäller på varor både när man köper online och i butik. Enligt annonsören var så inte fallet, utan rabatten om 20 procent på allt gällde enbart online. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler, skriver RO i beslutet.

H&M säger sig dock vara tydlig med att skilja på de olika kanalerna när det gäller olika erbjudanden, som kan skilja sig mellan e-handeln och i butik.

- Butik och hm.com är två olika kanaler och därför kan det förekomma att annonsören har olika erbjudanden i de olika kan­alerna, dock är man alltid tydlig i vilken kanal som erbjudandet gäller, står det att läsa om H&M:s yttrande till RO.

I detta fall verkar det dock ha brustit något i marknadskommunikationen, då Reklamombudsmannen alltså går på anmälarens linje.

Annons

Annons