Annons

H&M fälls av RO - rabatt gällde inte i alla kanaler Rabatt på nätet eller i butik?

H&M fälls av RO - rabatt gällde inte i alla kanaler

2018-01-09 16:10

Inte en lugn stund för modekedjan.

Det går inte bra för H&M i media just nu. Utöver att kämpa med en omställning mot e-handel, så har modekedjan flera gånger hamnat i blåsväder kring sin marknadsföring. Nu senast handlade det om en mörkhyad pojke som man klätt i ett ogenomtänkt budskap, vilket spätt på ryktet om att företagets marknadsavdelning har ett rasistiskt synsätt.

LÄS ÄVEN: Efter rasismkritiken mot H&M - världsartist bryter samarbete

Innan denna fadäs har det dock haglat kritik kring H&M:s olika kampanjer. Nu meddelar även Reklamombudsmannen att de fällt modeföretaget för vilseledande reklam. Denna gång handlar det dock om en kommunikationsmiss i textform, snarare än i bildform.

Under julhandeln ska H&M ha lanserat en kampanj som erbjöd kunderna 20 procent i rabatt. Företaget ska ha förmedlat följande budskap på sin sajt, fast på olika rader och i olika färger och textstorlekar:

Online & in store!
20% off everything & free delivery
Rab­atten aktiveras i kassan.
Fri standardfrakt använd kod 3928.
Erbjudandet gäller på hm.com t.o.m. 2017-11-25
och i butik t.o.m. 2017-11-24.

Annons
Annons

Anmälan gjordes av en privatperson, som besökt en av H&M  butiker för att få ta del av den utlovade rabatten. Erbjudandet ska dock inte ha varit detsamma i de fysiska butikerna som på nätet, vilket anmälaren inte tycker framgår av erbjudandets utformning. Reklamombudsmannen håller med:

- Reklamombudsmannen finner att reklamen, med påståendena ”Online & in store!”, ”20% off everything & free delivery" och ”Erbjudandet gäller på hm.com t.o.m. 2017-11-25 och i butik t.o.m. 2017-11-24”, ger intryck av att rabatten om 20 procent gäller på varor både när man köper online och i butik. Enligt annonsören var så inte fallet, utan rabatten om 20 procent på allt gällde enbart online. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler, skriver RO i beslutet.

H&M säger sig dock vara tydlig med att skilja på de olika kanalerna när det gäller olika erbjudanden, som kan skilja sig mellan e-handeln och i butik.

- Butik och hm.com är två olika kanaler och därför kan det förekomma att annonsören har olika erbjudanden i de olika kan­alerna, dock är man alltid tydlig i vilken kanal som erbjudandet gäller, står det att läsa om H&M:s yttrande till RO.

I detta fall verkar det dock ha brustit något i marknadskommunikationen, då Reklamombudsmannen alltså går på anmälarens linje.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Vill motverka beställningar av endast en vara.

Annons
Annons
Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

"Det är dags för mig att lämna över".

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

"Besitter lång erfarenhet av mode och digital marknadsföring".

Nya Polarn O. Pyret:

Nya Polarn O. Pyret: "En av Nordens snabbaste sajter"

"En app-liknande upplevelse".

2
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

"Ett stort utbud gör det svårare för kunden att hitta det de söker".

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Kartongknivar inte hållbart under Black Week.

1
Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

HSNG kompletterar utbudet.

Annons
Annons

"På Black Friday skulle vi gråta över ett sådant resultat"

E-handlarna talar ut om helgens köpfest.

Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Avslöjar: Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Vi berättar hur det gick i helgen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent

BSA KÖK & BAD AB söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webbredaktör/Marknadskoordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta