Annons

H&M fälls av RO - rabatt gällde inte i alla kanaler Rabatt på nätet eller i butik?

H&M fälls av RO - rabatt gällde inte i alla kanaler

2018-01-09 16:10

Inte en lugn stund för modekedjan.

Det går inte bra för H&M i media just nu. Utöver att kämpa med en omställning mot e-handel, så har modekedjan flera gånger hamnat i blåsväder kring sin marknadsföring. Nu senast handlade det om en mörkhyad pojke som man klätt i ett ogenomtänkt budskap, vilket spätt på ryktet om att företagets marknadsavdelning har ett rasistiskt synsätt.

LÄS ÄVEN: Efter rasismkritiken mot H&M - världsartist bryter samarbete

Innan denna fadäs har det dock haglat kritik kring H&M:s olika kampanjer. Nu meddelar även Reklamombudsmannen att de fällt modeföretaget för vilseledande reklam. Denna gång handlar det dock om en kommunikationsmiss i textform, snarare än i bildform.

Under julhandeln ska H&M ha lanserat en kampanj som erbjöd kunderna 20 procent i rabatt. Företaget ska ha förmedlat följande budskap på sin sajt, fast på olika rader och i olika färger och textstorlekar:

Online & in store!
20% off everything & free delivery
Rab­atten aktiveras i kassan.
Fri standardfrakt använd kod 3928.
Erbjudandet gäller på hm.com t.o.m. 2017-11-25
och i butik t.o.m. 2017-11-24.

Annons
Annons

Anmälan gjordes av en privatperson, som besökt en av H&M  butiker för att få ta del av den utlovade rabatten. Erbjudandet ska dock inte ha varit detsamma i de fysiska butikerna som på nätet, vilket anmälaren inte tycker framgår av erbjudandets utformning. Reklamombudsmannen håller med:

- Reklamombudsmannen finner att reklamen, med påståendena ”Online & in store!”, ”20% off everything & free delivery" och ”Erbjudandet gäller på hm.com t.o.m. 2017-11-25 och i butik t.o.m. 2017-11-24”, ger intryck av att rabatten om 20 procent gäller på varor både när man köper online och i butik. Enligt annonsören var så inte fallet, utan rabatten om 20 procent på allt gällde enbart online. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler, skriver RO i beslutet.

H&M säger sig dock vara tydlig med att skilja på de olika kanalerna när det gäller olika erbjudanden, som kan skilja sig mellan e-handeln och i butik.

- Butik och hm.com är två olika kanaler och därför kan det förekomma att annonsören har olika erbjudanden i de olika kan­alerna, dock är man alltid tydlig i vilken kanal som erbjudandet gäller, står det att läsa om H&M:s yttrande till RO.

I detta fall verkar det dock ha brustit något i marknadskommunikationen, då Reklamombudsmannen alltså går på anmälarens linje.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Hemköp öppnar sin nätbutik för B2B-handel

Hemköp öppnar sin nätbutik för B2B-handel

"Efterfrågan har varit stor".

Annons
Annons
Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn

Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn

Får punga ut med över en halv miljon.

Scoretts nya e-handel vinner pris för bästa nykomling

Northernspirit prisas för Årets satsning.

Tack Finland för vårt största Emeet någonsin!

Tack Finland för vårt största Emeet någonsin!

Hundratals deltagare tog det nordiska e-handelscommunityt till nya nivåer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Vilka var där?

Miljardbolag sprider nordisk sprit med ny e-handel

Miljardbolag sprider nordisk sprit med ny e-handel

Krångligt i hemlandet - då söker sig det e-handelssugna finska bolaget utomlands.

Annons
Annons

Del 4: "Hjälp, jag ska börja med influencer marketing"

Pingis och Simon lär dig (sig) allt om hur man lyckas med den nya tidens marknadsföring.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

TRIWA söker:

eCommerce Manager

Campadre söker:

Teamledare till Campadres Kundtjänst

Soft Goat söker:

Kundtjänstansvarig

PhoneIX söker:

Head of E-commerce & Digital Marketing


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta