Annons

H&M fälls av RO - rabatt gällde inte i alla kanaler Rabatt på nätet eller i butik?

H&M fälls av RO - rabatt gällde inte i alla kanaler

2018-01-09 16:10

Inte en lugn stund för modekedjan.

Det går inte bra för H&M i media just nu. Utöver att kämpa med en omställning mot e-handel, så har modekedjan flera gånger hamnat i blåsväder kring sin marknadsföring. Nu senast handlade det om en mörkhyad pojke som man klätt i ett ogenomtänkt budskap, vilket spätt på ryktet om att företagets marknadsavdelning har ett rasistiskt synsätt.

LÄS ÄVEN: Efter rasismkritiken mot H&M - världsartist bryter samarbete

Innan denna fadäs har det dock haglat kritik kring H&M:s olika kampanjer. Nu meddelar även Reklamombudsmannen att de fällt modeföretaget för vilseledande reklam. Denna gång handlar det dock om en kommunikationsmiss i textform, snarare än i bildform.

Under julhandeln ska H&M ha lanserat en kampanj som erbjöd kunderna 20 procent i rabatt. Företaget ska ha förmedlat följande budskap på sin sajt, fast på olika rader och i olika färger och textstorlekar:

Online & in store!
20% off everything & free delivery
Rab­atten aktiveras i kassan.
Fri standardfrakt använd kod 3928.
Erbjudandet gäller på hm.com t.o.m. 2017-11-25
och i butik t.o.m. 2017-11-24.

Annons
Annons

Anmälan gjordes av en privatperson, som besökt en av H&M  butiker för att få ta del av den utlovade rabatten. Erbjudandet ska dock inte ha varit detsamma i de fysiska butikerna som på nätet, vilket anmälaren inte tycker framgår av erbjudandets utformning. Reklamombudsmannen håller med:

- Reklamombudsmannen finner att reklamen, med påståendena ”Online & in store!”, ”20% off everything & free delivery" och ”Erbjudandet gäller på hm.com t.o.m. 2017-11-25 och i butik t.o.m. 2017-11-24”, ger intryck av att rabatten om 20 procent gäller på varor både när man köper online och i butik. Enligt annonsören var så inte fallet, utan rabatten om 20 procent på allt gällde enbart online. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler, skriver RO i beslutet.

H&M säger sig dock vara tydlig med att skilja på de olika kanalerna när det gäller olika erbjudanden, som kan skilja sig mellan e-handeln och i butik.

- Butik och hm.com är två olika kanaler och därför kan det förekomma att annonsören har olika erbjudanden i de olika kan­alerna, dock är man alltid tydlig i vilken kanal som erbjudandet gäller, står det att läsa om H&M:s yttrande till RO.

I detta fall verkar det dock ha brustit något i marknadskommunikationen, då Reklamombudsmannen alltså går på anmälarens linje.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Ska stå för uppemot 40 procent av omsättningen om fem år.

Annons
Annons
E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

De ligger betydligt högre än snittet på 21 procent.

Indiska toppar laget - rekryterar två modeveteraner

Bägge har tidigare jobbat på Åhléns.

Omniaktör teamar upp med The Mauler: "Spot on för oss"

Ska webbsända träningstillfällen från stjärnans gym.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

"Tycker att de har byggt ett fint bolag med rätt tänk".

Nu omsätter svensk e-handel 67 miljarder kronor

Motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

Simris Alg ökar förlusten - backar 22 miljoner

Lånade 4 miljoner i väntan på investerare.

Annons
Annons
90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

Även enkel returprocess högt upp på önskelistan.

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Bytte strategi och vann kundernas hjärtan.

Rattsurfning förbjöds - handsfree ökade med 400%

Men endast 5 procent av ökningen skedde i e-handeln.

PostNord om Coops exit:

PostNord om Coops exit: "Så gör de varje år"

Omförhandlar och hoppas hitta lösning.

Följer storkonkurrenten och slår till med digitala speglar

E-handeln står för över 13 procent av omsättningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

SwedOffice söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta