H&M får kritik kring sin expanderande E-handel

Hennes & Mauritz satsar just nu stort på e-handeln för att inte lämna fältet öppet för konkurrenter som Asos och Zalando. Men klädjätten får kritik för att det går för långsamt och även för att man ser e-handeln som en separat kanal.

E-handeln är ett område som Hennes & Mauritz satsar extra på för tillfället. I slutet av mars öppnade man sin franska e-handelssajt och i höst planerar klädjätten att lansera e-handel i Spanien och Italien. I slutet av 2014 ska man även ta sig an jättemarknaden Kina

Något som innebär att H&M kommer att bedriva näthandel på 13 av sina 54 befintliga marknader när året är slut. Trots sina satsningar får man kritik, bland annat för att lanseringen av näthandeln går för långsamt. Men företaget kontrar med att man tar ett steg i taget och vill växa med kvalitet.

Annons

– Jag vet inte om det tar så lång tid. Vi får ofta frågan om tempot, även när det gäller vår övriga expansion, som exempel vår etablering i Australien. Vi vill växa på ett bra sätt, säger företagets VD, Karl-Johan Persson i en intervju med Svenska Dagbladet.

Stora investeringar

Men det är inte bara tempot som diskuteras. H&M får även kritik för sin syn på e-handeln och för att man till stor del ser den som en separat kanal. Man har ännu inte integrerat den med handeln i butikerna så att kunder kan beställa hemma och hämta ut i butik, eller det omvända, så kallat multichannel.

– Vi satsar mycket på att bli bättre, på att rulla ut onlinebutiken på nya marknader och på att få onlinebutiker och fysiska butiker att hänga ihop bra. Därför gör vi stora investeringar. Det kostar mycket nu och har inte börjat generera så jättemycket intäkter än, säger Karl-Johan Persson.

 
Källa: SvD (1, 2)
Foto: H&M/Mattias Bardå
På bild: Karl-Johan Persson

Annons