H&M frias efter anklagelser om könsdiskriminering

"Framställningen av kvinnan har en tydlig koppling till den marknadsförda produkt­en".

H&M, som nyligen har hamnat i blåsväder bland annat för sina kollektioner för barn och för att ha använt plussize-modeller som uppfattades som för smala, var nyligen ännu en gång på väg ut på hal is. Den här gången gällde det reklam för modeföretagets underkläder, som visades upp på H&M:s Facebooksida och i företagets e-handel. 

"Uppenbart skapad för en manlig blick"

Den aktuella bilden ingår i H&M:s kollektion “Boudoir Beautiful” och visar en kvinna som ligger på rygg iklädd en svart spetsbody. Annonsrådet, som för övrigt även stod bakom Facebook-kritiken mot H&M:s plussize-modeller, valde att anmäla saken till Reklamombudsmannen. Detta eftersom rådet anser att reklamen är könsdiskriminerande.

Annons

- Kvinnan ligger i en passiv pose och tittar undergivet på betraktaren, som i detta fall borde vara en kvinna eftersom målgruppen är kvinnor. Posen de lagt modellen i är uppenbart skapad för en manlig blick och objektifierar och sexualiserar kvinnan på ett sätt som inte är nöd­vän­digt för att sälja underkläderna, återger RO Annonsrådets synpunkter.

LÄS ÄVEN: Rodebjer fälls för troslös modell på Instagram

H&M anser sig dock ha följt “den rådande trenden inom dammode”, och håller inte med om att reklamen skulle vara diskriminerande mot kvinnor.

- På kampanjbilden, som anmälaren refererar till, har man velat skapa en subtil och natur­trogen miljö där man på ett tydligt sätt visar upp ett av kollektionens plagg på ett tilltalande sätt. Plagget står i fokus – för att visa passform, snitt och design på ett tydligt sätt. Bilden förmedlar en sen­suell känsla utan att anspela på sexu­alitet eller könsdiskriminering, då fokus i bilden är på själva plagget, heter det från H&M i RO:s beslut.

"Inte kränkande för kvinnor i allmänhet"

RO väljer nu att gå på H&M:s linje, och hänvisar till att det är praxis att använda modeller när det kommer till marknadsföring av bad- eller underkläder.

- Opinionsnämnden finner att kvinnan i och för sig kan anses framställd som ett sexobjekt genom att hon är klädd i en spetsbody. Framställningen av kvinnan har dock en tydlig koppling till den marknadsförda produkt­en. Inte heller miljön eller kvinnans pose framställer henne på ett sätt som kan anses kränkande för kvinnor i allmän­het, skriver RO.

LÄS ÄVEN: Kashmirreklam för sexig - nätbutik anmäld

Annons
Annons