H&M har äntligen lanserat sin amerikanska E-handel

Utöver de nära 300 butikerna i landet så är H&M:s varor nu även tillgängliga på nätet. Satsningen har skjutits upp vid ett flertal tillfällen men igår slog man upp dörrarna till den efterlängtande nätbutiken i USA.

Hennes & Mauritz amerikanska e-handelssatsning var tänkt att ta sin början redan hösten 2012. Den sköts dock upp på grund av att man i stället prioriterade att erbjuda en helt mobilanpassad sajt på de marknader där e-handeln redan var igång.

Det har även spekulerats i att H&M ska ha underskattat hur pass komplext det är att driva e-handel på en marknad som USA. Bland annat när det gäller säkerhet, logistik, betalningslösningar och skatter som varierar mellan de olika staterna.

Annons

Nu har man dock fått ordning på allt och äntligen kan klädkedjans amerikanska kunder shoppa loss även på nätet.

– Vi är glada över att lansera vår e-handel i USA. Det är en viktig milstolpe och gör att vi nu fullt ut kan erbjuda multikanalshandel, säger Daniel Kulle, koncernchef för H&M i Nordamerika.

Extra stora storlekar

De amerikanska nätkonsumenterna kommer även att få åtnjuta en rad fördelar. De kommer bland annat att få tillgång till höstens kollektion från Parisshowen före resten av världen. Förutom det ordinarie sortimentet kommer H&M även att sälja vissa varor som endast kommer att kunna köpas på nätet.

Dessutom kommer det även att finnas större storlekar tillgängliga på nätet, ett stort plus i USA eftersom över hälften av amerikanska kvinnor använder "plus-size".

För att ge sin nya e-handel en extra skjuts kommer H&M att öppna en tillfällig pop-up butik på Manhattan. Där kommer man att sälja utvalda klädkollektioner som kunderna kan köpa genom att använda iPads.

Källa: Internet Retailer

Annons
Annons