Annons

H&M har slagit upp portarna till sin kinesiska E-handel

H&M har slagit upp portarna till sin kinesiska E-handel

2014-09-17 09:37

Den svenska klädjätten Hennes & Mauritz följer sin utstakade plan och har nu slagit upp portarna till en kinesisk e-handel. Det innebär att H&M nu finns online i 13 länder och för 2015 finns planer på att lansera e-handel på ytterligare 8-10 marknader.

Efter en lyckad lansering i Frankrike i våras följde H&M för några veckor sedan upp med att öppna upp nätbutiker i Spanien och Italien. Något som innebär att klädjätten följer den plan man satt upp för sin satsning på nätet.

I den ingick även en lansering på en av världens mest intressanta e-handelsmarknader, Kina. Något som nu är verklighet.
– Det är en milstolpe för H&M:s multikanalstrategi. Nu kan kinesiska konsumenterna inte bara handla från någon av våra 200 butiker, utan även på nätet med hjälp av sina datorer, smartphones och surfplattor. När som helst och var som helst, säger Magnus Olsson, H&M:s landschef för Kina och Sydostasien.

Fortsätter att satsa

H&M tog steget in i Kina 2007 och landet är idag företagets största marknad utanför Europa och USA. Totalt har man 240 butiker och omsatte 6,7 miljarder kronor i Kina under 2013. Att man nu även finns på nätet är ett naturligt steg och något som kan ge försäljningen en rejäl skjuts uppåt.

I den kinesiska e-handeln kommer H&M att sälja sin fullständiga produktlinje, inklusive H&M:s home-sortiment. Intressant är också att man valt att sälja via en egen nätbutik och inte öppna en butik på en av landets e-marknadsplatser.

Något som många andra globala varumärken gjort. Bland annat har Apple och NFL öppnat flaggskepsbutiker på Alibabas Tmall. Nyligen kunde vi också läsa om hur de brittiska butikskoncepten och varumärkena Topshop och Miss Selfridge skrivit ett avtal med den kinesiska onlinejätten ShangPin.

Med lanseringen i Kina har H&M nu onlinehandel på 13 marknader men man kommer inte att nöja sig där. Enligt klädjättens senaste delårsrapport finns det under 2015 planer på att lansera e-handel på ytterligare 8-10 nya onlinemarknader.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta