H&M har slagit upp portarna till sin kinesiska E-handel

Den svenska klädjätten Hennes & Mauritz följer sin utstakade plan och har nu slagit upp portarna till en kinesisk e-handel. Det innebär att H&M nu finns online i 13 länder och för 2015 finns planer på att lansera e-handel på ytterligare 8-10 marknader.

Efter en lyckad lansering i Frankrike i våras följde H&M för några veckor sedan upp med att öppna upp nätbutiker i Spanien och Italien. Något som innebär att klädjätten följer den plan man satt upp för sin satsning på nätet.

I den ingick även en lansering på en av världens mest intressanta e-handelsmarknader, Kina. Något som nu är verklighet.

Annons
Annons

– Det är en milstolpe för H&M:s multikanalstrategi. Nu kan kinesiska konsumenterna inte bara handla från någon av våra 200 butiker, utan även på nätet med hjälp av sina datorer, smartphones och surfplattor. När som helst och var som helst, säger Magnus Olsson, H&M:s landschef för Kina och Sydostasien.

Fortsätter att satsa

H&M tog steget in i Kina 2007 och landet är idag företagets största marknad utanför Europa och USA. Totalt har man 240 butiker och omsatte 6,7 miljarder kronor i Kina under 2013. Att man nu även finns på nätet är ett naturligt steg och något som kan ge försäljningen en rejäl skjuts uppåt.

I den kinesiska e-handeln kommer H&M att sälja sin fullständiga produktlinje, inklusive H&M:s home-sortiment. Intressant är också att man valt att sälja via en egen nätbutik och inte öppna en butik på en av landets e-marknadsplatser.

Något som många andra globala varumärken gjort. Bland annat har Apple och NFL öppnat flaggskepsbutiker på Alibabas Tmall. Nyligen kunde vi också läsa om hur de brittiska butikskoncepten och varumärkena Topshop och Miss Selfridge skrivit ett avtal med den kinesiska onlinejätten ShangPin.

Med lanseringen i Kina har H&M nu onlinehandel på 13 marknader men man kommer inte att nöja sig där. Enligt klädjättens senaste delårsrapport finns det under 2015 planer på att lansera e-handel på ytterligare 8-10 nya onlinemarknader.



Källor: Internet Retailer, DI

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!