H&M lanserar E-handel på fyra nya marknader 2014

Hennes & Mauritz satsning på nätet fortsätter. Det deklarerar klädjätten i sin årsrapport som släpptes igår. Under 2013 planerar H&M att lansera e-handel på fyra nya marknader, först ut är Frankrike men vilka de övriga tre marknaderna är vill man inte avslöja.

H&M ökade försäljningen med 13 procent i lokala valutor till 36,5 miljarder under perioden september-november, det fjärde kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Man redovisar också en vinst före skatt på 7 337 miljoner kronor. Motsvarande period 2012 gjorde bolaget en vinst på 6 636 miljoner kronor.

– Det är ett bra resultat med tanke på de satsningar vi gör inom it, online, nya märken och ett större produktutbud, säger H&M:s vd Karl-Johan Persson.

Annons

Men satsningarna kostar på. De totala kostnaderna ökade med 11 procent under kvartalet jämfört med föregående år. En stor del av det ska bero på de pågående it-projekten och deras onlinesatsning.

Kina ingen omöjlighet

I somras tog H&M klivet in på den amerikanska e-handelsmarknaden. En lansering som skjutits upp två gånger, bland annat för att sajten behövde mobilanpassas enligt klädjätten själva. Men när den väl lanserades tror många på succé för e-handeln, både i och utanför USA.

– I USA har man fått ett starkt tillskott av onlineförsäljningen sedan lanseringen av e-handel där 2013, säger Nils Vinge, ansvarig för investerarrelationer på H&M.

Och nu finns planer för ytterligare e-handel på fyra nya marknader. I år planerar klädkedjan att lansera e-handel i Frankrike under våren eller sommaren, den tredje största marknaden. Vilka de övriga tre är vill man inte uttala sig om ännu, men Kina känns inte som en omöjlighet.

– Kina är ett av de länder vi tittar på. Men om det är ett av de länder förutom Frankrike som vi planerar online-lansering i under 2014 berättar vi lite senare, säger Karl-Johan Persson.

Källor: CS, Svd, DN

Annons