H&M minskar resultatet med två miljarder

Logistikproblem i Q2 ställde till det.

Det började surras redan igår och idag står det klart: H&M-koncernens resultat efter skatt under första halvåret av räkenskapsåret minskar med drygt 2,3 miljarder, jämfört med samma period förra året. I siffror innebär det att koncernen går från ett resultat på drygt 8,3 miljarder under räkenskapsårets första halvår, till att under samma period i år istället göra ett resultat på 6 miljarder.

Omsättningen ändras dock inte nämnvärt, från cirka 98,2 miljarder till 98,4 miljarder.

Annons

Koncernen konstaterar bland annat att de "är inne i en omställningsperiod", vilket innefattar att de ska byta logistiksystem. Detta tror man kommer att öka tillgängligheten och snabbheten i koncernen.

Logistikkaos påverka e-handeln

Under andra kvartalet ska försäljningen dock ha påverkats negativt av tillfälliga logistikstörningar, bland annat på för företaget viktiga marknader såsom USA, Frankrike, Italien och Belgien - samt onlineförsäljningen i Norden. 

- Som vi har signalerat tidigare skulle det bli ett tufft första halvår. Vi hade med oss för mycket varor in i det andra kvartalet och vi drogs fortfarande med en del obalanser i H&M:s sortiment, något som vi successivt rättar till. Som en del i vårt omställningsarbete genomför vi transitioner av logistiksystem för att göra vår varuförsörjningskedja ännu snabbare, mer flexibel och mer effektiv, skriver H&M:s vd Karl-Johan Persson i en kommentar och fortsätter: 

- Modebranschens snabba förändring fortsätter och vi är inne i en omställningsperiod som är både utmanande och spännande. Utmanande för att det är komplext, omfattande och med förändringar som sker i ett högt tempo. Spännande för att vi ser positiva tendenser och en stor potential i och med det förändringsarbete och de satsningar som vi gör.

Tmall en succé

Samtidigt ska koncernens satsning i Kina, där de säljer sina kläder på marknadspplatsen Tmall, ha startat mycket bra och genererat tiotals miljoner unika besökare, vilket ska ha bidragit till att den totala försäljningen i Kina ökat.

LÄS ÄVEN: Idag smäller det - H&M öppnar på kinesiska Tmall

Annons