H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

Förändringsarbetet fortsätter.

Den 27 juni presenterar H&M-koncernen sina siffror för verksamhetsårets första sex månader, men redan nu finns preliminära siffror från Q2 att ta del av.

Och det är inga dåliga siffror som modejätte visar upp. Under årets andra kvartal - den 1 mars till och med den 31 maj - ökade H&M-gruppen sin omsättning med 11 procent. Det innebär att gruppen nådde upp i en omsättning på över 57 miljarder kronor. I lokala valutor var ökningen 6 procent.

Annons

- Modebranschens snabba förändring fortsätter och vi ser att vårt omställningsarbete går i rätt riktning även om många utmaningar och hårt arbete återstår. I takt med att kundnöjdheten och försäljningen ökar så har omställningsarbetet intensifierats ytterligare, skriver H&M i ett pressmeddelande.

30 miljarder på nätet 2018

Under de senaste åren har H&M genomfört flera stora satsningar för att öka försäljningen i sin e-handel, och i början av året stod det klart att koncernens onlineförsäljning nådde nya höjder under 2018.

LÄS ÄVEN: H&M omsatte 30 miljarder i sin e-handel

När Instagram nyligen lanserade en ny säljfunktion var H&M tidigt ute med att börja använda den. Företaget har också arbetat med att förbättra sin app med olika omni-funktioner. Nyligen kunde vi berätta om funktionen “in-store”-mode, som är tänkt att koppla ihop H&M:s fysiska butiker med bolagets e-handel.

LÄS ÄVEN: H&M: "Accelererar vår omnistrategi och transformation"

Annons