Annons

H&M omsatte 30 miljarder kronor i sin e-handel Foto: H&M Karl-Johan Persson

H&M omsatte 30 miljarder kronor i sin e-handel

2019-01-31 10:04

E-handeln står nu för 14,5 procent.

Modejätten H&M fortsätter att växa på nätet. Företaget meddelar idag sina siffror för räkenskapsåret som sträcker sig mellan den 1 december 2017 och den sista november 2018. Omsättningen ökade med 5 procent under perioden, till 210,4 miljarder kronor, jämfört med året innan.

Britterna älskar e-handeln

E-handeln står nu för 14,5 procent av företagets omsättning och det innebär att H&M omsätter 30 miljarder svenska kronor via sina nätbutiker. E-handeln växte med 22 procent, jämfört med året innan. Näthandeln räddar nu företaget på vissa marknader.

- Exempelvis i Storbritannien kompenserade 38 procents ökning av vår onlineförsäljning för en försäljningsnedgång om 1 procent i butik, vilket gav en total tillväxt om 8 procent. På flera marknader drevs försäljningstillväxten av såväl fysiska butiker som online, däribland Kina (+24 procent), Indien (+43 procent) och Ryssland (+27 procent), skriver företagets vd Karl-Johan Persson i en kommentar.

Att man satsar rejält på sin onlineverksamhet är tydligt i fjärde kvartalets händelser:

Annons
Annons
- Tre nya logistikcenter om totalt cirka 230 000 kvadratmeter öppnades under kvartalet vilket möjliggör utökad kapacitet framför allt inom online, skriver H&M.

"H&M online på 47 marknader"

Samtidigt fortsätter företaget att rulla ut sin e-handel på nya marknader världen över.

- Online och de fysiska butikerna integreras alltmer samtidigt som den globala utrullningen av online fortsätter. Idag finns H&M online på 47 marknader och under 2019 tillkommer Mexiko samt även Egypten som öppnar via franchise.

Årets resultat efter skatt, för hela företaget, landade på 12,65 miljarder kronor.

- Vi avslutade 2018, ett för oss och för branschen utmanande år, med tydliga signaler om att vi är på rätt väg, säger Karl-Johan Persson.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta