Annons

H&M omsatte 30 miljarder kronor i sin e-handel Foto: H&M Karl-Johan Persson

H&M omsatte 30 miljarder kronor i sin e-handel

2019-01-31 10:04

E-handeln står nu för 14,5 procent.

Modejätten H&M fortsätter att växa på nätet. Företaget meddelar idag sina siffror för räkenskapsåret som sträcker sig mellan den 1 december 2017 och den sista november 2018. Omsättningen ökade med 5 procent under perioden, till 210,4 miljarder kronor, jämfört med året innan.

Britterna älskar e-handeln

E-handeln står nu för 14,5 procent av företagets omsättning och det innebär att H&M omsätter 30 miljarder svenska kronor via sina nätbutiker. E-handeln växte med 22 procent, jämfört med året innan. Näthandeln räddar nu företaget på vissa marknader.

- Exempelvis i Storbritannien kompenserade 38 procents ökning av vår onlineförsäljning för en försäljningsnedgång om 1 procent i butik, vilket gav en total tillväxt om 8 procent. På flera marknader drevs försäljningstillväxten av såväl fysiska butiker som online, däribland Kina (+24 procent), Indien (+43 procent) och Ryssland (+27 procent), skriver företagets vd Karl-Johan Persson i en kommentar.

Att man satsar rejält på sin onlineverksamhet är tydligt i fjärde kvartalets händelser:

Annons
Annons
- Tre nya logistikcenter om totalt cirka 230 000 kvadratmeter öppnades under kvartalet vilket möjliggör utökad kapacitet framför allt inom online, skriver H&M.

"H&M online på 47 marknader"

Samtidigt fortsätter företaget att rulla ut sin e-handel på nya marknader världen över.

- Online och de fysiska butikerna integreras alltmer samtidigt som den globala utrullningen av online fortsätter. Idag finns H&M online på 47 marknader och under 2019 tillkommer Mexiko samt även Egypten som öppnar via franchise.

Årets resultat efter skatt, för hela företaget, landade på 12,65 miljarder kronor.

- Vi avslutade 2018, ett för oss och för branschen utmanande år, med tydliga signaler om att vi är på rätt väg, säger Karl-Johan Persson.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta