H&M överväger att sälja på externa plattformar

Fanns inte på kartan tidigare.

Igår skrev vi om att H&M:s e-handel växte med 22 procent under det senaste räkenskapsåret, och står nu för 14,5 procent av företagets omsättning. På så vis räddade näthandeln företaget på vissa marknader. Modejätten satsar därför rejält på sin onlineverksamhet och har under den senaste tiden öppnat tre nya logistikcenter, och rullat ut sin e-handel på nya marknader världen över.

LÄS ÄVEN: H&M omsatte 30 miljarder kronor i sin e-handel

Annons

- Vi avslutade 2018, ett för oss och för branschen utmanande år, med tydliga signaler om att vi är på rätt väg, sa företagets vd Karl-Johan Persson, i ett tidigare uttalande.

"Konkurrensen har hårdnat"

När SvD rapporterade från Hennes & Mauritz rapportdag, menade Karl-Johan Persson att omställningsarbetet som pågår i bolaget ger effekt, men att han ändå ser en del kommande utmaningar i branschen. Den redovisade rapporten beskrevs som “delvis en besvikelse som inte nådde upp till förväntningarna”.

– Branschen genomgår ett jätteskifte. H&M-gruppen har blivit mer komplex, vi har fler varumärken och finns på fler marknader. Konkurrensen har hårdnat enormt. Vi måste hela tiden förbättra oss, och vi har inte förbättrat oss tillräckligt de senaste åren för att nå de mål vi har satt upp, säger Karl-Johan Persson, till SvD.

I en utvärderingsfas

Planerna framåt är att stänga 50 butiker under 2019, och trots att Karl-Johan Persson inte vill ge något exakt antal, så bekräftar han ändå butiksstängningar under nästa år. Något som H&M:s ledning också ser över är att sälja varor på externa plattformar, vilket  inte ens fanns på kartan för några år sedan.

– Vi kartlägger marknadsplatser som finns för att se om det kan passa för något av våra nyare varumärken eller för H&M eller delar av H&M:s sortiment. Det är en utvärderingsfas, säger Karl-Johan Persson.

Annons