H&M rapporterar mycket bra nätlansering i USA

Modejätten H&M har nu publicerat siffrorna för sitt tredje kvartal, juni-augusti, och de ska slå både analytikers förväntningar och förra årets siffror. Omsättningen för tredje kvartalet skall ha landat på 32 miljarder svenska kronor jämfört med 28,8 miljarder föregående år.

H&M lanserade även sin nätbutik i USA den första augusti, efter flera uppskjutna försök. Denna satsning ska ha fått en "mycket bra" start enligt H&M själva.

- Tredje kvartalet har varit mycket bra både när det gäller försäljning och resultat. Resultatet efter finansiella poster ökade med nästan 1 miljard kronor. Våra väl mottagna sommarkollektioner har gett oss en stark försäljningsutveckling under kvartalet framför allt i Asien, men även på flera marknader i Europa. Vi har också haft en mycket lyckad lansering av vår onlinebutik i USA under augusti och vi ser att vårt erbjudande står sig starkt även på världens största onlinemarknad, säger vd Karl-Johan Persson.

Annons

Företaget siktar nu på att fortsätta med den globala utrullningen av onlinebutiken. Fler länder skall få tillgång till deras e-handel under 2014. De expanderar även snabbt med fysiska butiker i USA och där ska nu e-handeln vara ett viktigt komplement:

"H&M kommer att fortsätta med den snabba butiksexpansionen i USA och ser online som en viktig kompletterande försäljningskanal för att nå ut till ännu fler kunder och därmed ytterligare stärka H&M:s position på den amerikanska marknaden."

Butikskedjan planerar även att under nästa år lansera ett uppdaterat och utökat sportkoncept för dam, herr och barn. Och detta sortiment kommer först lanseras på befintliga onlinemarknader samt i några utvalda fysiska butiker.

 

Källa: Press

Annons