H&M satsar på M-handel & skjuter upp USA-lansering

Hennes & Mauritz amerikanska e-handelssatsning som var tänkt att starta i höst skjuts upp. En av anledningarna sägs vara att klädkedjan i stället prioriterar att erbjuda en helt mobilanpassad sajt på de marknader där e-handeln redan är igång.

H&M skulle under hösten vara igång med sin onlineförsäljning i USA. Men i samband med kvartalsrapporten meddelade klädjätten att det skjuts på framtiden. I stället är det m-handeln som prioriteras.

– Onlinemarknaden växer allt mer. Framför allt är det mobil shopping via smartphones och surfplattor som ökar kraftigt, skriver H&Ms vd Karl-Johan Persson i en kommentar.

Annons
Annons

M-handeln tar en allt större del

I förra veckan berättade vi om hur försäljningen via smartphones och surfplattor blir en allt viktigare del av e-handeln. Något man märkt av även på H&M enligt Karl-Johan Persson och som man vill vara väl rustade för.

– För att möta denna snabba utveckling kommer vi redan i början av nästa år även att erbjuda våra kunder en helt mobilanpassad H&M shop online på våra åtta befintliga onlinemarknader. Parallellt har vi intensifierat arbetet med att rulla ut H&M shop online till övriga marknader inom koncernen.

Det är bland annat de här satsningarna som är förklaringen till att starten på H&M:s onlineförsäljning i USA flyttas fram till sommaren 2013.

& Andra nyheter

Men det är inte bara inom e-handeln det händer saker. Även inom den traditionella butikshandeln är det nyheter på gång. Nästa år tar man steget till södra halvklotet när koncernen öppnar sin första butik i Sydamerika, en flaggskeppsbutik i Santiago de Chile.

– Vi ser stora möjligheter till fortsatt tillväxt för både butik och online. Vi ökar nu expansionstakten för helåret 2012 till 300 nya butiker netto från tidigare planerade 275.

Man lanserar också det helt nya modevarumärket, & Other Stories. Det kommer att lanseras i separata butiker och online under våren 2013. Det nya varumärket riktar sig till modeintresserade kvinnor som vill skapa sin egna personliga stil.

– Vi fortsätter vårt långsiktiga arbete med att hela tiden göra vårt totala kunderbjudande ännu starkare samtidigt som vi bygger för framtiden med många nya satsningar. & Other Stories kommer att erbjuda ett brett sortiment av skor, väskor, smycken, kosmetik, underkläder och kläder – allt i fina kvaliteter med stor vikt vid detaljer, säger Karl-Johan Persson.

Källa: Press

Annons
Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!