Annons

H&M siktar på e-handel i 34 länder innan årets slut

H&M siktar på e-handel i 34 länder innan årets slut

2016-04-06 10:28

Den svenska klädjätten slår marknadens förväntningar under det första kvartalet och flaggar för fortsatta e-handelssatsningar.

H&M redovisar en försäljning på 43,7 miljarder kronor för det brutna räkenskapsårets första kvartal, som sträcker sig över perioden december till februari. Att jämföra med förra årets 40,3 miljarder kronor.

Något som ligger i nivå med marknadens förväntningar och klädjätten kan samtidigt visa upp ett resultat före skatt på 3,3 miljarder kronor, ett resultat som var något bättre än väntat. Särskilt e-handeln ska visa framfötterna, både omsättnings- och resultatmässigt.

– Vår starka expansion fortsätter, vi tar marknadsandelar och ser att vi kan växa i snabb takt med både butiker och online på befintliga och nya marknader under många år framöver, säger H&M:s VD, Karl-Johan Persson.

Ska ha e-handel på samtliga marknader

H&M har rullat ut sin e-handel i stabil takt under de senaste åren, något som fortsätter även under 2016. Sedan den 31 mars erbjuder H&M e-handel i ytterligare sju länder: Slovenien, Kroatien, Estland, Lettland, Litauen, Luxemburg samt på Irland.

Annons
Annons

Inom kort kommer H&M:s e-handel även att lanseras i Japan och senare under året i Grekland, Kanada samt Sydkorea. Totalt sett tillkommer 11 nya H&M-onlinemarknader under 2016 vilket innebär att H&M kommer att erbjuda onlineförsäljning på 34 marknader vid årets slut. Samtidigt pågår förberedelser för en fortsatt utrullning till koncernens samtliga marknader.

– Sedan ett antal år tillbaka är vi inne i en intensiv investeringsfas med satsningar på nya varumärken och koncept samt inom IT och online. Investeringar i bland annat en ny onlineplattform har möjliggjort en snabb utrullning av H&M:s mycket lönsamma e-handel till allt fler marknader.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

PostNord Sverige söker:

Trendanalytiker inom e-handel till PostNord Sverige

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta