Annons

H&M siktar på e-handel i 34 länder innan årets slut

H&M siktar på e-handel i 34 länder innan årets slut

2016-04-06 10:28

Den svenska klädjätten slår marknadens förväntningar under det första kvartalet och flaggar för fortsatta e-handelssatsningar.

H&M redovisar en försäljning på 43,7 miljarder kronor för det brutna räkenskapsårets första kvartal, som sträcker sig över perioden december till februari. Att jämföra med förra årets 40,3 miljarder kronor.

Något som ligger i nivå med marknadens förväntningar och klädjätten kan samtidigt visa upp ett resultat före skatt på 3,3 miljarder kronor, ett resultat som var något bättre än väntat. Särskilt e-handeln ska visa framfötterna, både omsättnings- och resultatmässigt.

– Vår starka expansion fortsätter, vi tar marknadsandelar och ser att vi kan växa i snabb takt med både butiker och online på befintliga och nya marknader under många år framöver, säger H&M:s VD, Karl-Johan Persson.

Ska ha e-handel på samtliga marknader

H&M har rullat ut sin e-handel i stabil takt under de senaste åren, något som fortsätter även under 2016. Sedan den 31 mars erbjuder H&M e-handel i ytterligare sju länder: Slovenien, Kroatien, Estland, Lettland, Litauen, Luxemburg samt på Irland.

Annons
Annons

Inom kort kommer H&M:s e-handel även att lanseras i Japan och senare under året i Grekland, Kanada samt Sydkorea. Totalt sett tillkommer 11 nya H&M-onlinemarknader under 2016 vilket innebär att H&M kommer att erbjuda onlineförsäljning på 34 marknader vid årets slut. Samtidigt pågår förberedelser för en fortsatt utrullning till koncernens samtliga marknader.

– Sedan ett antal år tillbaka är vi inne i en intensiv investeringsfas med satsningar på nya varumärken och koncept samt inom IT och online. Investeringar i bland annat en ny onlineplattform har möjliggjort en snabb utrullning av H&M:s mycket lönsamma e-handel till allt fler marknader.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta