Annons

H&M siktar på e-handel i 34 länder innan årets slut

H&M siktar på e-handel i 34 länder innan årets slut

2016-04-06 10:28

Den svenska klädjätten slår marknadens förväntningar under det första kvartalet och flaggar för fortsatta e-handelssatsningar.

H&M redovisar en försäljning på 43,7 miljarder kronor för det brutna räkenskapsårets första kvartal, som sträcker sig över perioden december till februari. Att jämföra med förra årets 40,3 miljarder kronor.

Något som ligger i nivå med marknadens förväntningar och klädjätten kan samtidigt visa upp ett resultat före skatt på 3,3 miljarder kronor, ett resultat som var något bättre än väntat. Särskilt e-handeln ska visa framfötterna, både omsättnings- och resultatmässigt.

– Vår starka expansion fortsätter, vi tar marknadsandelar och ser att vi kan växa i snabb takt med både butiker och online på befintliga och nya marknader under många år framöver, säger H&M:s VD, Karl-Johan Persson.

Ska ha e-handel på samtliga marknader

H&M har rullat ut sin e-handel i stabil takt under de senaste åren, något som fortsätter även under 2016. Sedan den 31 mars erbjuder H&M e-handel i ytterligare sju länder: Slovenien, Kroatien, Estland, Lettland, Litauen, Luxemburg samt på Irland.

Annons
Annons

Inom kort kommer H&M:s e-handel även att lanseras i Japan och senare under året i Grekland, Kanada samt Sydkorea. Totalt sett tillkommer 11 nya H&M-onlinemarknader under 2016 vilket innebär att H&M kommer att erbjuda onlineförsäljning på 34 marknader vid årets slut. Samtidigt pågår förberedelser för en fortsatt utrullning till koncernens samtliga marknader.

– Sedan ett antal år tillbaka är vi inne i en intensiv investeringsfas med satsningar på nya varumärken och koncept samt inom IT och online. Investeringar i bland annat en ny onlineplattform har möjliggjort en snabb utrullning av H&M:s mycket lönsamma e-handel till allt fler marknader.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

Annons
Annons
iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

IKEA har stora problem med sin <nobr>e-handelssajt</nobr>

IKEA har stora problem med sin e-handelssajt

Snart pågått i en vecka.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta